“Het einde van de A12 snelweg moet tegen 2024 een stadsboulevard worden," zegt Brussels Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Een beslissing die allesbehalve een grapje is, want de vergunningsaanvraag is al ingediend. Het project, dat Parkway 21 gedoopt werd, gaat over de heraanleg van de R21 tussen Laken en Neder-Over-Heembeek, waarbij het laatste stuk van de A12 autosnelweg een "stadsboulevard" wordt. Een stuk van 3 km tussen de grens van het Vlaams Gewest en het kanaal ter hoogte van de Van Praetbrug.
De ambitie van Elke Van den Brandt: de stedelijke- en milieu-integratie verzekeren voor deze belangrijke verkeersas, de levensomstandigheden van de omwonenden verbeteren en de zachte mobiliteit stimuleren.
Van A12 naar... een zachte "A-douce"
“In het kader van het GoodMove-plan lanceren we de eerste herinrichting van de toegang tot de stad. Deze stadssnelwegen die dateren uit het verleden worden stukje bij beetje getransformeerd in intermodale stadsboulevards die doorstroming, gezelligheid en groene ruimtes bieden voor de inwoners. Het Brusselse gedeelte van de A12 wordt binnenkort onze A-douce die klein en groot ten goede komt," verduidelijkt de minister van Groen.
Het project voorziet ook de inrichting van groene stukken die met elkaar verbonden en toegankelijk zijn voor het publiek, maar ook de creatie van een compleet fietsroutenetwerk, het behoud van de toegankelijk met de auto en de vlotte doorstroming, terwijl ook de geluidsoverlast beperkt wordt dankzij de herinrichting van de rijweg, en tenslotte ook een optimale verbinding voor de toekomstige tram naar Neder-over-Heembeek.
Smet niet tevreden
Voormalig Mobiliteitsminister Pascal Smet (Vooruit) legde aan persagentschap Belga uit dat hij betreurt dat er over een project zoals dat wat de minister aangekondigd heeft, geen enkele overeenstemming was binnen de Brusselse regering, terwijl het toch sterk afwijkt van het project waarvoor hij een goedkeuring kreeg. Volgens Smet is er geen sprake meer van een Park & Ride-parking die direct toegankelijk is van op de A12, die de start van werken van deze omvang zou rechtvaardigen.
In de oppositie vraagt de MR aan de Brusselse regering om de toegang tot de hoofdstad te vergemakkelijken door middel van meer transportmiddelen, eerder dan de stad steeds meer te isoleren.