Deze Dodge gaat niet onopgemerkt voorbij. De ram op de massieve radiatorrooster komt dan ook goed van pas. Nochtans is deze SUV niet zo massief dan we denken. Het is vooral z’n look dat die indruk geeft. Bovendien heeft hij heel wat in petto om de Europese klanten aan te trekken. En dat begint met een dieselmotor onder de motorkap. TDI Achter dat enorm radiatorrooster zit dus een turbodiesel met directe inspuiting, vier kleppen per cilinder en een turbocompressor. Een motor dat Dodge van VW heeft gekocht. Deze viercilinder is goed voor 140 pk 103 kW) en 310 Nm koppel aan 2500 tr/min. Deze motor heeft geen enkel probleem om deze Dodge Caliber aan te drijven. Natuurlijk moet wel wat rekening gehouden worden met de geluidshinder van dergelijke motor. In elk geval gaat het hier om een vrijgevige en efficiënte motor. Spijtig genoeg zijn de 140 pk op fiscaal vlak bij ons niet echt interessant. Daarom denkt Dodge er aan om hem eventueel aan te kunnen bieden met 136 pk. Maar niets is minder zeker. Sober De turbodiesel is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen, met een versnellingspook dat op de centrale console geplaatst werd. Door voor deze motor te kiezen heeft Dodge aan onze centjes gedacht. Het gemiddelde verbruik komt, volgens de officiële cijfers, uit op 6.1 liter voor 100 km. Dit is niet enkel het resultaat van de motor. Er werd ook heel wat aandacht geschonken aan de aërodynamica van de auto. Daarom hebben ze de crossover uitgerust met deflectoren om de luchtstroom te beïnvloeden bijvoorbeeld. Het verbruik in stadsverkeer komt volgens Dodge uit op 7.9 liter. De Caliber gaat hier dus feilloos die uitdaging aan. Daar komt bij dat hij de sprint van 0 tot 100 km/u afhandelt in 9.3 seconden, met een topsnelheid van 196 km/u. De 1.8 benzinemotor van het gamma, met 150 pk, en de 2.0 benzinemotor met 156 pk doen het trouwens minder goed dan de dieselversie. De paradox van het koppel. Slechte trein Ondanks zijn look is de Caliber geen 4x4. Toch niet bij ons. De Amerikanen hebben recht op een versie met vierwielaandrijving dat in Europa niet verdeeld wordt. Bij ons staan de voorwielen dus in om de Caliber voort te trekken. De onafhankelijke ophangingen vooraan onderlijnen trouwens nog maar eens het feit dat het hier niet om een off-road gaat. Achter het stuur kregen we de indruk dat het voortrein wat licht was bij het optrekken en het nemen van snelle bochten. Het lijkt wel dat er teveel vermogen onder de motorkap zit, of beter gezegd, te veel koppel. Bovendien is het chassis ook misschien niet star genoeg. Dat zorgt voor wat onderstuur. De electronica aan boord is van het ongelegen genre, maar blijkt uiteindelijk wel doeltreffend te zijn. Met een bodemvrijheid van 195 mm laat de Caliber wel toe om enkele “baantjes” aan te gaan en biedt de mogelijkheid om van enkele originele accessoires te kunnen profiteren. Praktische geest Het comfort van de Caliber sluit nauw aan bij zijn praktische geest en een monovolume tintje. De zithouding van de bestuurder maakt dat meteen duidelijk. De auto is eerder handig en laat zich vlot besturen. Hij is niet overdreven modulair, maar toch is er heel wat plaats met vele opbergvakken en een koffer dat van 523 tot 1339 liter inhoud oploopt. De goede, natuurlijke, verlichting van het interieur is ook aangenaam. Ook even de nadruk leggen op de afwerking die alles behalve Amerikaans is. En dat is eerder een voordeel. Toch ontbreken de gebruikte materialen aan wat klasse, maar de ontwerpers hebben ons plezier willen doen met enkele gadgets zoals een verlichte bekerhouder bijvoorbeeld. Grappig De ontwerpers hebben zich echt laten gaan op het gebied van originaliteit en vindingrijkheid. Vele uitrustingen van deze Caliber maken trouwens duidelijk dat het hier om een auto gaat waar de fun centraal staat. Zo kan je bijvoorbeeld voor gekoelde dranken zorgen, bij een barbecue op het strand bijvoorbeeld, dat rechtreeks uit het gekoelde handschoenkastje van 500 ml komen. Om de weg terug te vinden zal de vaste zaklantaarn in de dakhemel ook wel van pas komen. Sleutels en GSM kunnen netjes in een opbergvak dat met de sleutel op slot kan. En tot slot, zal de geluidsinstallatie alle surfers uit de buurt meteen aantrekken. Want, als je de koffer opent, is het mogelijk om de luidsprekers uit te halen en de 458 W vrij hun loop te laten gaan. De hele buurt kan zo van een mobiele discotheek profiteren. Uiteraard is alles voorzien om de MP3 speler er op aan te schakelen. Verstrooid De Caliber is verkrijgbaar in vijf niveaus van afwerking. Elke versie is uitgerust met de ESP met rembijstand en antislip, evenals airbags vooraan van de laatste generatie. Vanaf het tweede niveau komen daar ook de zijdelingse of gordijnairbags bij. De Dodge is ook uitgerust met een systeem dat in geval van een ongeval automatische de binnenverlichting activeert, en de deuren ontgrendelt. Tot slot ook nog even meegeven dat de Caliber enkel met de afstandsbediening kan vergrendeld worden. Onmogelijk om de sleutels binnenin te vergeten dus. Niet duur De Caliber is ver van perfect, maar is een sympathieke auto. Hij is comfortabel, en onderscheid zich door zijn spirit…en prijs. Inderdaad, in dieselversie zal hij minder dan 19.000 € moeten kosten (vanaf 15.900 € met benzinemotor). Zeker een goed alternatief voor wie een iets anders en fun wil. De opvallende radiatorrooster, het comfort, de leuke accessoires, het praktisch aspect en de dieselmotor zijn geen onbelangrijke troeven. © Lionel Hermans, Eric Spitzer & Olivier Duquesne