Het aanbod van Dodge is nooit in gebreke gebleven op het vlak van stijl, vermogen en passie. En de 2003 Dodge Durango HEMI® RT Concept is daar in elk opzicht een voorbeeld van. De 2003 Dodge Durango HEMI RT Concept met zijn 345 pk sterke HEMI Magnum-motor en zijn moderne, opvallende vormgeving vormt een sportief alternatief op de druk bevolkte SUV-markt (SUV: sport utility vehicle).
Dodge biedt zijn klanten een ruim gamma modellen aan, van de Dodge Viper tot de Caravan, zonder de aantrekkelijke trucks te vergeten. Het aanbod van het merk Dodge gaat van sportieve, compacte auto’s tot SUV’s. Stuk voor stuk voertuigen die een gewaagde vormgeving hebben, die met krachtige motoren uitgerust zijn, die een waar plezier zijn om te besturen en daarom een alternatief voor het doordeweekse aanbod vormen.
De Dodge Durango Concept biedt meer interieur- en laadruimte dan de huidige generatie van de Durango. Toen de Durango in 1998 op de markt kwam, was hij de eerste SUV in zijn categorie met een derde rij zitplaatsen die helemaal weg geklapt kon worden. Hij overtrof met gemak zijn concurrenten op het vlak van ruimte en vermogen. De Dodge Durango Concept biedt meer passagiers- en laadruimte dan ooit en is uitgerust met een innovatief stoelensysteem voor zeven inzittenden.
De Dodge Durango Concept heeft een stoutmoedig en krachtig uiterlijk. In vergelijking met de huidige Durango is hij 8 cm langer, meer dan 8 cm hoger en 11,5 cm breder. De grotere buitenafmetingen resulteren in een ruimer en gloednieuw interieur dat meer hoofd-, schouder- en heupruimte biedt en waarin plaats is voor zeven inzittenden. De bagageruimte is 15 % groter en is dankzij de vlakke laadvloer (nadat de stoelen naar voren geklapt zijn) bijzonder goed bruikbaar. Zoals de ontwerpstudie duidelijk maakt, kan de Durango nu tussen de wielkasten triplexplaten van 1,20 m breed laden.
De HEMI Magnum-motor met een cilinderinhoud van 5,7 liter ontwikkelt in de Dodge Durango Concept een vermogen van 345 pk en een koppel van 375 Nm. Met die krachtbron zet de ontwerpstudie niet alleen verbluffende acceleraties neer, maar is hij in vergelijking met de huidige generatie van de Durango, ook meer dan 10 % zuiniger. Achter de HEMI Magnum van 5,7 liter is er een nieuwe vijftrapsautomaat gemonteerd die op zwaar werk berekend is. De Dodge Durango Concept die permanent op de vier wielen aangedreven wordt, is standaard ook uitgerust met een elektronisch gestuurde tussenbak met terreinversnellingen.
Ruimte is het sleutelelement bij het interieur van de Dodge Durango Concept. De passagiers zitten 2,5 cm hoger dan in de huidige Durango. Er is telkens meer schouder-, heup-, elleboog- en hoofdruimte. De volledig nieuwe bestuurders- en passagiersstoel zijn verwarmd en met de elektrisch verstelbare pedalen kan elke bestuurder een optimale houding vinden.