Indien u onopgemerkt wilt rondrijden, koop geen Dodge. En zeker niet een Nitro ! Naast deze ziet even de Jeep Cherokee (waarvan hij nochtans afgeleid werd), er als een konijn van zes weken uit. Toch zijn de afmetingen van deze Amerikaanse auto er toch niet zó buitensporig uit : met 4,58 m lang, zit men toch ver van een Audi Q7 of een Mercedes GL. Maar de Nitro heeft zijn stijl verzorgd. De bescheiden onder jullie zullen zeggen dat het voor de show is, anderen praten over extravagantie. En eerlijk gezegd, het is nogal geslaagd.
Het is natuurlijk aan de voorkant dat de Nitro indruk maakt. Niet te missen wanneer hij zijn neus (euh, zijn snuit !) vertoont in de achteruitkijkspiegel. Met zijn «american truck» voorkomen, speelt hij de exotische kaart. De rijkelijk gespierde wielkasten et de omheining gaan zó hoog dat de vensters als kijkgaten vooruitkomen. De enorme velgen, waarvan de afmetingen tot 20 duimen gaan, benadrukken dit gevoel. Uiteindelijk is enkel het achterste deel niet adembenemend.
Slecht gezeten
In het kader van deze Nitro, past de term «aan boord klimmen» perfect aan deze wagen, maar eens gezeten is het ontgoochelend. Waarom ? Gewoonweg omdat de rijhouding slecht bevalt, zowel voor kleine als voor grote mensen. Het stuur is enkel regelbaar in de hoogte (en niet in de diepte), en de zetel verzet zich niet genoeg naar beneden. Dus, met het dak open zat mijn hoofd bijna uit het dak. Een toppunt voor zo’n hoge wagen. Slecht punt eveneens voor de pedalen, die werden naar links verschoven door het vooruitsteken van de aandrijvingstang. Blijkbaar was de ruimte voorzien om een automaat te verwelkomen, met twee pedalen dus, wat een probleem vergt wanneer men een koppelingspedaal bijvoegt.
Achteraan is er zeker geen tekort aan beenruimte. Maar het wordt hier toch onmogelijk om correct de voeten onder de voorzetels te plaatsen. Toch heeft de Nitro andere troeven, te beginnen met de passagierszetels, die zich volledig neerlegt. En in de koffer, waarvan het volume schommelt van 369 tot 1.994 liters, eens de achterbank (60/40) neergeklapt wordt, kan men eveneens kiezen (Nitro SXT en R/T) voor een handig laadplateau, dat op 45 cm verschoven kan worden en dat tot 181 kilo’s aanvaardt.
Antivlekken
Als huisvader moet ik toegeven dat wat mij het meest verleid heeft zijn de YES Essentials stoffen binnenbekleding. Antibacterieel, antivlekken en gemakkelijk te onderhouden, verhindert hij het opduiken van vlekken, geuren en verkleuring van de zetels. Geniaal !
Qua uitrustingen, kan men in de Nitro het exclusieve multimedia systeem (MyGIG) verkrijgen. Boven op een wijd touch screen, gebruikt dit systeem een harde schijf van 20 Go die zo’n 1.600 liedjes toelaat. Men kan eveneens het scherm verpersoonlijken met eigen foto’s en de mogelijkheid bestaat om films te bekijken, maar enkel bij stilstand. GPS, MP3 en Bluetooth zijn er eveneens aanwezig.
Beperkte 4x4
Afgeleid van de Jeep Cherokee, is de Nitro voorzien van een achterwielaandrijving, die men kan blokkeren in 4x4 mode. Maar opgelet : off-road & 4x4 liefhebbers, loop gewoon verder door. De Nitro stelt geen doosvertrager voor, en nog minder een differentiële stop. Bovendien is het ESP systeem niet ontkoppelbaar (er bestaat wel een « off » knop, maar schakelt zich automatisch uit bij elke uitvlucht), wat nogal sterk het 4x4 gebruik begrenst. Uiteindelijk, zijn spoiler van het type « kruimelveger » begrenst de wagenhoogte en de invalshoek. U heeft het dus begrepen, men spreekt hier van een 4x4 om te gaan wintersporten, maar die niet bestemd is voor de Camel Trophy. In België is het zelfs mogelijk om te opteren voor een versie met vierwielaandrijving.
Onder de motorkap stelt Dodge drie motors voor, maar de Belgische importeur heeft er (terecht) maar twee weerhouden : de 2.8 CRD en de 4.0 V6. Wij hebben hier natuurlijk gekozen voor de eerste, die de quasi totaliteit van de verkopen zal betekenen. Men spreekt hier over een vier cilinder die samengesteld werd voor Dodge door de Italiaan VM. Samen beschikbaar met een manuele 6-doos of een automatische 5-doos, ontwikkelt hij 177 pk en een koppel van 460 Nm. Nogal «agrarisch», hij heeft de zalverigheid niet van een 6 cilinder CDi van Mercedes, maar bevalt uiteindelijk heel goed aan het karakter van de Nitro. Soepel en beschikbaar, hij biedt correcte wederoplevingen, maar vertoont zich te lawaaierig bij constante snelheden op de autosnelweg. Wat betreft het gemengd verbruik, deze werd aangekondigd op 8,6 l/100 km, wat niet realistisch is daar wij boven de 10l/100 km klommen tijdens onze testrit.
Ten slotte, een woordje over het weggedrag : deze was conform aan wat wij verwachtten van een dergelijke wagen. Asslingeringen waren aanzienlijk en men moet goed letten op de golving bij hoge snelheden.
Maar in het algemeen geeft deze Nitro voldoening indien men hem welbewust gebruikt.