Geen twijfel, de Corsa OPC verschilt in vele zijden van een gewone versie. Met zijn verbrede spatborden, zijn ventilatieopeningen, zijn 17 of 18 duimse velgen (in optie), zijn vooruitstekende schilden en zijn driehoekige uitlaat, zet hij alles op overmatige tuning. Deze gedaantewisseling is niet onschuldig daar de marketing diensten van GM de jongeren als doelwit heeft. Met een basisprijs van 23 889 €, brengt deze kleine Duitse zich direct onder de categorie van de exclusiviteit. Men kan zich dus gemakkelijk afvragen welke jongere een dergelijk bedrag kan uitgeven voor een kleine benzine wagen, dat bovendien met hoge taksen belast wordt (Inschrijvingstaks : 2.500 €)… Klein maar dapper Naast deze overwegingen wordt het tijd om het knooppunt van deze kleine stedeling nader te bekijken, zijnde zijn motor. Overgenomen van de Meriva OPC (niet ingevoerd in België), ziet deze 1.6 turbo zijn kracht vermeerderen naar 192 pk aan 5.850 rpm. Met een koppel van 230 Nm (266 Nm met de overboost), neemt de motorblok deze Corsa mee tegen een 0 tot 100 km/u in 7,2 seconden en biedt hem een topsnelheid van 225 km/u. Bestuurd door een manuele 6-doos, wordt deze mechanica begrensd op 6.500 rpm. Voor wat het remmen van dit beestje betreft, werden vooraan geventileerde schijven geplaatst van 308 mm en 264 mm achteraan waarvan de beugels in het blauw geschilderd werden. Qua veringen, bood Opel zich de diensten aan van Lotus Engineering. Op het programma : de antislingertanken achteraan werden verstevigd met 25 %, de wagen werd verlaagd met 15 mm en de veringen herberekend in overeenstemming met de sportieve neigingen van dit voertuig. Verschillend van de «standaard» Corsa, is het ESP systeem ontkoppelbaar. Vage stuurbekrachtiging Naar het voorbeeld van het koetswerk, werd de binnenkant speciaal verzorgd. Vooraan vind men er kuipzetels Recaro, bestemd voor de bestuurder en zijn passagier, terwijl de achterbank versterkt werd maar enkel beschikbaar werd gemaakt voor twee personen. Grappig detail, de geringe dikte van de zetels maken dat we meer plaats hebben aan de knieën dan in een gewone Corsa ! Het stuur bevat een verzorgde ergonomie met een afplatting in het onderste deel en aangename duimsteunen. Talrijke aluminium toetsen versieren het dashboard samen met enkele zwarte gelakte inzettingen (zoals piano toetsen). Na de voorstellingen nemen wij contact met het hart van dit voertuig. Zeer opvliegend, de motor aarzelt niet om in het toerental te klimmen, zelfs tot aan de stroomonderbreker. Stevig en precies, voelt de doos zeer aangenaam aan en goed bedeeld. Jammer genoeg wordt dit alles verpest als men spreekt over de stuurbekrachtiging. Voorzien van een elektrische variabele bijstand, deze vertoont zich vaag en niet in evenwicht. Nogal hard bij lage snelheden, wordt hij soepeler bij hogere tellers. Resultaat, men moet constant zijn stuur verbeteren in rechte lijnen, wat op termijn moeizaam wordt. Erger, de stuurbekrachtiging is werkelijk vaag bij het ingaan van bochten, wat met een voor verbetering vatbare motoriek niet past en niet in veiligheid brengt bij 192 pk in de motorkap. Dit minpunt verwoest gedeeltelijk het rijplezier van deze wagen die nochtans over een buitengewone mechanica beschikt. Goedkopere concurrentie Aangenaam te bekijken, herneemt de Corsa jammer genoeg toch de specifieke gebreken van de wagens van het Opel Performance Center. Inderdaad, deze beschikken over een verouderd voorstel, wat de motoriek, de besturing en de prijs benadeelt. Bijna 2.000 € goedkoper, slaat de door ons enkele dagen geleden geteste Peugeot 207 RC de spijker in. Met 17 pk minder, geniet de Française van een beter weggedrag en de kracht wordt over de vier wielen beter verdeeld, even met dezelfde chrono prestaties.