Het beeld van de kleine Fiatjes met achteraan de motorkap op een kier roept leuke herinneringen op uit de jaren zestig. Carlo Abarth was een van die technische genieën die de kunst verstond om extra vermogen uit een motor te puren. Een van zijn meest memorabele verwezenlijkingen was de Fiat 500 Abarth. Het kleine en sympathieke autootje veroverde het hart van de autosportliefhebber … en haalde dikwijls het podium. Maar in tegenstelling tot Gordini in Frankrijk was het vervolg minder glorieus en verdween de naam Abarth zelfs helemaal. Vandaag is Abarth weer een autonoom merk in de Fiat-groep. Zeg dus niet Fiat 500 Abarth, maar Abarth 500. Een round-up na een jaar commercialisering in België.

Talent
 

Carlo Abarth startte zijn carrière bij Cisitalia, een Italiaanse constructeur van sportwagens. Het revolutionaire design had een beslissende invloed op de verdere ontwikkeling van de auto in zijn geheel. Toch werd de auto geen succes. Na het faillissement van Cisitalia in 1949 ging Abarth verder voor eigen rekening. Hij maakte naam met enkele Abarth-racewagens, maar de firma werd pas écht legendarisch door de kits die het produceerde. Een ‘Abarth-uitlaat’ was in die tijd een must en zelfs Ferrari was trouwe klant bij Abarth. In de jaren zestig maakte Abarth faam met zijn aanpassingen van de Fiat-modellen. Maar de steeds zwaardere financiële inspanningen deden Abarth de das om. Ondanks enkele succesvolle modellen zoals de Autobianchi A112 Abarth en de Fiat 124 Spider Abarth, kon Carlo Abarth het hoofd niet boven water houden en moest hij zijn bedrijf aan Fiat verkopen.

De terugkeer: twee dealers in België
 

Maar de mythe is niet dood. Fiat wekte de naam weer tot leven en maakte er zelfs een apart merk van. Momenteel telt het merk twee modellen: de Abarth 500 en de Abarth Grande Punto. In België wordt het merk met de schorpioen door twee dealers verdeeld: Buga in Antwerpen en A.C. Beerens in Zaventem. Tot op vandaag werden zowat 100 Abarths verkocht in België. Het merendeel zijn Abarths 500, terwijl de minder glamoureuze Grande Punto vijftien procent van de verkoop voor zich neemt.

Voor echte mannen
 

De Fiat 500 mag dan wel een ‘vrouwenauto’ zijn, de Abarth 500 valt vooral bij mannen in de smaak. Negentig procent van het cliënteel is immers mannelijk. De overige tien procent zijn mannen die de auto cadeau doen aan hun vrouw, in de hoop er zelf heel wat plezier aan te beleven. De gemiddelde leeftijd is met meer dan veertig jaar vrij hoog. Er zijn maar erg weinig jongeren die de weg naar de Abarth-dealers gevonden hebben. De meeste Abarths500 worden als tweede of derde wagen aangeschaft. Meestal wordt de auto in de stad of op circuit gebruikt.

Weinig concurrentie
 

Slechts weinig klanten twijfelen bij de aankoop tussen de Abarth en een ander merk. Een duidelijk teken dat dit een aankoop is die vooral door het hart wordt ingegeven. Meer dan de helft van het cliënteel zegt dat de auto niet gekocht wordt ter vervanging van een andere, maar dat ‘men zichzelf een pleziertje wil doen’. Alleen de Mini Cooper kan op dit gebied concurreren met de Abarth.

Met of zonder opties
 

Het individualiseringsprogramma is erg uitgebreid. Toch houden de meeste klanten het eerder discreet. De meest gevraagde opties zijn het open dak en een lederen interieur. Op zestig procent van de verkochte Abarths 500 wordt de ‘esse esse’-kit gemonteerd. Een ander motorbeheer en een nieuwe inlaatfilter doen het vermogen tot 165 pk oplopen. In de kit is ook een hardere ophanging inbegrepen. Heel wat kopers van de Abarth 500 malen er dus niet om dat ze stevig door elkaar worden geschud. Binnenkort wordt de optielijst met een sportuitlaat uitgebreid. De speciale series gaan nog vlotter van de hand. Zo is er al heel wat vraag naar de Tributo Ferrari. De dealers hopen dat de auto weldra in de showrooms staat.

Garantie
 

Hoewel de mechaniek van de Abarth zwaarder belast wordt, behoudt hij de gewone garantie van twee jaar zonder kilometerbeperking. Maar in tegenstelling tot de garantie van de Fiat 500 kan de garantie van de Abarth niet worden uitgebreid. Het onderhoud verloopt via het klassieke 20.000 km-schema, behalve voor de versies met de ‘esse esse’-kit. Die moeten om de 10.000 km naar de garage.