Het wordt een hete zomer! Het autowereldje blijft draaien en vooral nieuwe compacte modellen proberen in de schijnwerpers te staan. De mode van de grote SUV lijkt helemaal voorbij en elke constructeur etaleert zijn ecologisch bewustzijn met kleinere modellen. Maar kleiner hoeft niet per se saaier te zijn. De volgende tien nieuwe modellen bewijzen dat.

1. Abarth 500C: De Fiat 500 is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. De ronde en vrolijke retrovorm is een schot in de roos. Onlangs werd de cabrioversie voorgesteld en die krijgt nu ook een pittige Abarth-afgeleide. Met 140 pk onder de rechtervoet moet deze open funauto een duiveltje in een wijwatervat worden.

2. Alfa Romeo Giulietta : Alfa Romeo en Giulietta, twee namen die bol staan van emoties en nostalgie. Met de Giulietta keert Alfa terug naar de pure lijn en warme sfeer in het interieur. De Italianen stellen dan ook hoge verwachtingen in de elegante en dynamische Giulietta. Het motorenaanbod ziet er erg interessant uit met zuinige diesels en sportieve benzinemotoren, met de Quadrifoglio Verde als voorlopig hoogtepunt.

3. Aston Martin Cygnet : De nieuwe Europese normen leggen een verlaging van de gemiddelde CO2-uitstoot van het hele gamma op. Nicheconstructeurs zitten dan ook met de handen in het haar. Het prestigieuze Aston Martin heeft echter een originele oplossing gevonden met de Cygnet. Dat is niets anders dan een opgesmukte Toyota iQ die alleen aan bestaande klanten van het nobele Britse merk verkocht wordt. Stijl heeft hij in ieder geval. Hoewel de aanpassingen louter cosmetisch zijn, variëren de geruchten over de prijs van 35.000 tot 60.000 euro. Oeps!

4. Audi A1 : Made in Belgium. De auto die de fabriek in Vorst moet opkrikken, kende een opvallend debuut. Niemand minder dan Justin Timberlake reed hem op het podium. Dit compacte premiummodel gaat de concurrentie aan met de Mini, met een klassieke en elegante toets. De ontwerpers hadden weinig fantasie, maar zetten wel een kwaliteitsproduct neer. Onder de motorkap zien we zuinige en efficiënte motoren. Sportievelingen dromen echter van een S1. Wie weet …

5. Citroën DS3 : De verkoop van de DS3 loopt als een trein. Zijn originele looks en uitgebreide individualiseringsmogelijkheden hebben menig hart doen smelten. De DS3 oogt veel dynamische dan de C3 en mikt op een jongere en trendy klanten. Bovendien toont hij zich zowel sportief (met de Racing) als ecologisch (104 g CO2/km). En misschien komt er nog een straffere variant?

6. Honda CR-Z : Wie herinnert zich de Honda CRX nog? De lage, lichte en sportieve coupé was in de jaren negentig een regelrechte hit voor de Japanse constructeur. Honda haalt het concept van onder het stof, maar kruidt het met moderne ingrediënten. In klare taal betekent dit dat de CR-Z een hybride is, gebaseerd op de Insight. Een krachtbron met 8.000 toeren per minuut behoort tot het verleden, vandaag geven lage emissies de doorslag. Al sluit dat een knappe lijn niet uit.

7. Mini Countryman : De Mini groeit! Het steeds moeilijker om een Mini nog ‘mini’ te noemen. Toen we de Countryman voor het eerst op het salon van Genève zagen, waren we verbaasd over zijn afmetingen. Het wordt zeker even wennen, maar de Countryman is toch wel de meest praktische telg van de familie. Onder de kap vinden we de vertrouwde motoren, eventueel met een vierwielaandrijving.

8. Nissan Juke : De Qashqai effende het pad voor personenwagens met de kwaliteiten van een SUV en vice versa. De Juke volgt hetzelfde recept en positioneert zich net onder de Qashqai. Om in de stad te rijden maakt de hoogte van de auto niet veel uit, maar is de lengte des te belangrijker. De Juke is hiervoor ideaal. Bovendien oogt hij gespierd en achter zijn glimlachend radiatorrooster verbergt zich een krachtige maar zuinige 1,5 dCi van 110 pk. Hopelijk krijgt ook de basisversie de gesofisticeerde vierwielaandrijving mee.

9. Peugeot RCZ : Wat een uitstraling! Peugeot veegt meteen alle vooroordelen van tafel en bewijst dat een Franse constructeur Audi, BMW en consoorten op eigen terrein kan bekampen. Op papier heeft de RCZ alles mee om de Audi TT het vuur aan de schenen te leggen. Vanaf juni is de RCZ klaar voor het spektakel.

10. Renault Wind : Verfrissend! Hoewel de Wind naast de Twingo gebouwd wordt, lijkt hij helemaal niet op het kleine stadsautootje. De ludieke roadster rust op een platform dat door Renault Sport werd ontwikkeld. Onder de kap vinden we twee benzinemotoren: de 1.2 Tce van 100 pk en de krachtige 1.6 uit de Twingo RS (133 pk). Hij is op en top sportief en zodra je achter het stuur kruipt, verlang je ernaar om bochtige wegjes op te zoeken. Onder een stralende zon uiteraard.