François Piette

9 JUL 2011

Drie op drie voor Stéveny en De Radiguès

De zege in de drie etappes en de gele trui, zo zouden we in wielertermen het resultaat kunnen omschrijven van Philippe Stéveny en Didier de Radiguès in de vierde meeting van de BTCS 2011, in het voorprogramma van de 25 uur VW Fun Cup. Het einde van het seizoen kondigt zich zeer stevig aan, want de concurrentie zal de KIA-boys zeker niet laten begaan!

In Spa-Francorchamps had Didier de Radiguès zo zijn tactisch ideetje om de KIA Pro_Ceed op de voorste gelederen te positioneren: “Ik heb Philippe gevraagd om met minder downforce te rijden, zodat we snel zouden zijn in de rechte lijn, met uiteraard een klein nadeel in het bochtige gedeelte. Maar de gok heeft geloond...”

Inderdaad het team van de KIA n°7 zorgde voor een schitterend resultaat, een ware hattrick, want zowel op vrijdag, als tweemaal op zaterdag, werd er gewonnen. Bovendien vertrekt het duo in de Koreaanse Silhouette als leider in het kampioenschap een lange zomerpauze in. 

Sprinten is fantastisch

Het is vandaag al spurt wat de klok slaat, zowel in een grote wielerronde, als ook in de Belgian Touring Car Series. Want het minste dat gezegd kan worden na dit weekend, is dat het format van 30 minuten succes heeft gehad. De organisatoren gebruikten dit weekend om een test uit te voeren in het vooruitzicht van volgend seizoen en zo stonden er naast een race van 60 minuten op vrijdag, zaterdag ook twee echte sprintnummers van 30 minuten op het programma. “Fantastisch, we hebben ons allemaal geamuseerd en het is ook super sportief verlopen”, aldus Stéphane Lémeret, tweede in de tweede spurt op zaterdag, nadat zijn teamgenoot Edouard Mondron hetzelfde resultaat behaalde in de eerste korte oefening.

Inderdaad, het spektakel was op de afspraak en tijdens de eerste race op zaterdag zagen we een trio dat voor de zege vocht: Edouard Mondron, Philippe Stéveny en Frédéric Bouvy gaven elkaar amper de ruimte en in de zesde ronde leek het fout te lopen voor de KIA-rijder. Philippe Stéveny ging in de ronde aan de chicane, verloor vijf seconden, maar kwam later als een projectiel terug op de leiders. Op drie ronden van het einde was het weer één KIA voor drie Renault… want de Volvo ontbrak al snel op het appel. Een onderdeel van de ophanging ging stuk en Vincent Radermecker vertrok weer uit de pitlane, maar met een ronde achterstand op de leiders. De vijfde plek was zo voor een indrukwekkende Eric Hélary in zijn, al even indrukwekkende, RaceCar, voor Iain Dockerill (KIA) en Erik Qvick (BMW), winnaar in de klasse T3.

De tweede manche leek eerst naar Stéphane Lémeret te gaan, maar de rijder in de gele Renault, moest in de tweede helft van de race afrekenen met de KIA van Didier de Radiguès, die even kon profiteren van een gele vlag om terug te komen en in de elfde ronde zijn aanval in te zetten. Daarmee was de drie op drie meteen binnen voor KIA, dat bovendien nog kon vieren met een derde plek voor Tom Ferrier, voor Laurent Richard (Renault) en Eric van de Poele (Volvo), die als laatste moest starten in de Volvo.

De zege - in de tweede spurt - in T3 was voor Ronnie Latinne die enkele onwaarschijnlijke tijden liet noteren, zelfs in de buurt van de betere wagens in S1! Steve Vanbellingen (BMW M3) zag de jonge leeuw in de VW Scirocco voorbij komen aan « speaker’s corner » en werd tweede, terwijl de broers Arnaud en Olivier Gomez wonnen in S2, aan het stuur van hun GC10-2, terwijl Alberto Nale-Michael Albert en Christophe Daerden-Guy Katsers de dubbel behaalden in respectievelijk T3S en T2.

De Belgian Touring Car Series gaan nu een lange zomerpauze tegemoet, alvorens begin oktober in Zolder aan de vijfde meeting te beginnen. Maar eerst is er nog de traditionele 24 Hours of Zolder, tijdens het eerste weekend van september, waar de wagens van de BTCS uiteraard ook welkom zijn.

Klassement – race 2 : 1. Stéveny-de Radiguès (KIA Pro_Ceed Silhouette), 13 ronden ; 2. Lémeret-Mondron (Renault Mégane) op 01’’727 ; 3. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 02’’120 ; 4. Viron-Richard (Renault Mégane) op 1’03’’177 ; 5. Hélary-Schmit (RaceCar) op 1’13’’567 ; 6. Dockerill-Ferrier (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 1’13’’709 ; 7. Qvick-Vanbellingen (BMW M3) op 1’14’’845, 1ste in T3 ; 8. Petit-Romain (RaceCar) op 1’44’’896 ; 9. Gomez-Gomez (GC10-2) op 1’48’’343, 1ste in S2 ; 10. Gosselin-Smits (VW Scirocco) op 2’07’’700 ; 11. Pampel-Van Rompuy (BMW M3) op 2’13’’216, 1ste in T4 ; 12. Albert-Nale (SEAT Leon Supercopa) op 2’19’’379, 1ste in T3S… 24. Daerden-Katsers (Honda Civic) op 1 ronde, 1ste in T2 ; etc.

Klassement – race 3 : 1. Stéveny-de Radiguès (KIA Pro_Ceed Silhouette), 12 ronden ; 2. Lémeret-Mondron (Renault Mégane) op 01’’349 ; 3. Dockerill-Ferrier (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 13’’656 ; 4. Viron-Richard (Renault Mégane) op 19’’244 ; 5. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette) op 29’’568 ; 6. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 1’06’’759 ; 7. Wauters-Latinne (VW Scirocco) op 1’09’’465, 1ste in T3 ; 8. Qvick-Vanbellingen (BMW M3) op 1’28’’460 ; 9. Gomez-Gomez (GC 10-2) op 1’45’’723, 1ste in S2 ; 10. Pernaut-Marie (RaceCar) op 2’08’’723… 12. Albert-Nale (SEAT Leon Supercopa) op 2’11’’952, 1ste in T3S… 24. Daerden-Katsers (Honda Civic) op 1 ronde, 1ste in T2… 27. Pampel-Van Rompuy (BMW M3), 1ste in T4 ; etc.

Kampioenschap (officieus) : 1. Stéveny-de Radiguès 132 ; 2. Bouvy-Kelders 126,5 ; 3. Lémeret-Mondron 101,5; 4. Radermecker-van de Poele 97,5 ; 5. Richard-Viron 84; 6. Qvick-Vanbellingen 79,5; 7. Latinne-Wauters 52,5; etc.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie