Wow! De Scrambler wordt duidelijk een van de speerpunten in het gamma van Ducati. De fabrikant maakte in Milaan een vollédige stand op voor het model, inclusief kunstgras en gele containers. Kosten noch moeite werden gespaard om deze klassieker te introduceren.
Ducati probeert hier een nieuw universum te creëren voor de nieuweling. De intro van de persmap liegt er niet om: “Ducati Scrambler is not just a new motorcycle, it is a new brand”. Een nieuw merk dus en die aanpak vertoont veel gelijkenissen met wat Citroën doet met de DS.
Rond de vier Scrambler-modellen (Icon, Urban Enduro, Full Throttle en Classic) biedt Ducati een rijk aanbod van accessoires aan, zowel voor de motor als voor de bestuurder. Lifestyle dus, die zachtjes rebellie promoot, maar die de nieuweling past als gegoten. Als het goed is, zeggen we het dus ook…
Panigale
Meer in lijn met de huidige reputatie van Ducati is de 1299 Panigale. De superbike ziet zijn cilinderinhoud groter worden en uit die machtige longen haalt de Duc 205 pk. Nog straffer is dat het rijklaar gewicht van de motorfiets afklokt op 190,5 kg. Moet er nog zand zijn?
Voor de racepiloten in wording blijft de 1199R verkrijgbaar.
Multistrada
De kilometervreters onder ons die de huidige Multistrada met z’n 150 pk toch maar nipt bemeten vonden, zullen graag zien dat het 2015-model 10 extra paarden in huis heeft. Het 160 pk sterk blok krijgt DVT (Desmodromic Variable Timing) dat in staat is om de zwenkhoek van beide nokkenassen aan te passen. Dat zou de prestaties over het hele toerentalbereik ten goede komen. Verder heeft de nieuweling ook een IMU (Inertial Measurement Unit) die ingrijpt op de elektronica (ABS, anti-wheeliesysteem, tractiecontrole, semi-actieve ophanging, positie van de LED’s) om het rijgedrag te verbeteren.
Verschillende uitrustingpacks (Touring, Sport en Enduro) zorgen ervoor dat je je tweewieler nog verder op je eigen wensen kunt afstemmen.
Monster
De Monster zal naast z’n rode kader en koetswerk worden voorzien van een dubbele witte streep, die van voor tot achter wordt door getrokken. De Diavel wordt dan weer een pak exclusiever want Ducati brengt in beperkte oplage de Titanium uit. Die versie is uitgerust met het metaal waarnaar hij is vernoemd, aangevuld met carbon, een zadel uit leder en alcantara, zwarte aluminium velgen en einddempers met keramische coating.