Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar werden er in Europa 60 procent meer auto’s op CNG verkocht dan in dezelfde periode in 2017. Dat zegt analysebureau Jato. In totaal werden er begin 2018 19.496 auto’s op aardgas verkocht.
Volkswagen-groep
De populairste modellen kwamen allemaal uit de Volkswagen-groep: de VW Golf op aardgas was het populairst, met 4.518 verkochte exemplaren, gevolgd door de Skoda Octavia (2.775 exemplaren) en Seat Leon (2.010 stuks). In Italië is de CNG-versie van de VW Golf zelfs zo populair dat het merk tijdelijk geen bestellingen meer aanneemt.
Top 3
Italië is trouwens de grootste Europese markt voor CNG-voertuigen, met 12.029 verkochte aardgasauto’s in het eerste kwartaal van dit jaar. Op de tweede plaats komt Duitsland, met 2.740 verkochte exemplaren, en Belgë sluit de top 3 af: in ons land werden er begin dit jaar 1.069 CNG-auto’s verkocht.
Beperkt aandeel
Toch blijft de populariteit van CNG beperkt, zowel qua verkoop als bij de merken zelf. Vorig jaar daalde het aantal auto’s op aardgas in Europa zelfs met 15 procent. Vandaag maken CNG-voertuigen nog steeds minder dan 0,5 procent van de Europese markt uit.
Bij de constructeurs zijn vooral FCA, met onder meer Fiat, en de Volkswagen-groep de grootste producenten van CNG-modellen. Opel telt er ook enkele in zijn gamma, maar is er sinds de overname door PSA minder mee bezig. Mercedes stopte de productie van zijn B-Klasse op aardgas wegens te weinig vraag.
Voor- en nadelen
Nochtans heeft een auto op aardgas voordelen tegenover klassieke benzine- en dieselmotoren: ze draaien niet alleen zachter, ze stoten ook minder CO2 en stikstofoxide uit dan de klassieke verbrandingsmotoren. Bovendien is de prijs aan de pomp bijzonder aantrekkelijk, en betaal je in Vlaanderen tot 2020 geen belasting op inverkeersstelling en verkeersbelasting. Een CNG-model is weliswaar iets duurder dan een versie met klassieke verbrandingsmotor en de plaatsen waar je CNG kunt tanken, zijn nog relatief schaars.