De Porsche ProSpeed van Maxime Soulet moest tijdens de kwalificaties nipt de duimen leggen voor de Lamborghini van Niels Lagrange, maar kond tijdens de eerste manche van het Belcar Endurance Championship 2010 wraak nemen. De Audi R8 LMS van Verbist-Longin en de Porsche van de Nederlanders Van Lagen-Haarne mochten als tweede en derde het podium op in Zolder.
Voor goed tienduizend toeschouwers en onder een dreigende hemel brachten de 36 deelnemers de nieuwe Belcar 2010 op gang. In de eerste ronde ging Marc Goossens al voorbij de Gallardo van poleman Lagrange, die de enige wasdie de Porsche min of meer kon volgen. Achterin ging het er hard aan toe vanaf de eerste bocht. De Chad Ferrari duwde de Aston Martin van de baan en later lag de Aston in de Gulf kleuren, onvrijwillig aan de basis van de opgave van de tweede ProSpeed Porsche.
De outsiders verloren al heel snel terrein met op het halfuur de opgave van de Audi van Kumpen-Franchi met een kapotte versnellingsbak, de Dodge Viper van Lémeret-Vanthoor (gesmolten remmen !) en, vooral, halfweg de race de opgave van de Lamborghini Gallardo met een kapotte versnellingsbak.
Voorin bleef de « Roundup » Porsche rustig rondjes draaien om na een race van twee en een half uur als eerste te eindigen met een ronde voorsprong op de overgebleven Audi van Longin en Verbist. “Het was niet zo gemakkelijk als het er uitzag. In het begin van de race heb ik twee tot drie keer de deur moeten toegooien voor de Lamborghini. Ik denk dat ik door mijn ervaring hier het verschil heb kunnen maken. In tegenstelling tot onze concurrenten hebben wij geen fouten gemaakt" legt Marc Goossens uit.
François Verbist , tweede op zo’n 1’32, kwam toch met een glimlach het podium af : “Ik denk dat we hier samen met Bert het best mogelijk resultaat hebben behaald. De Porsche en de Lamborghini spelen in een aparte categorie. We komen 50 pk te kort en hebben 50 kg teveel. Hopelijk zal de FIA voor de volgende races ingrijpen om de GT3 spannender te maken.”
De Porsche van First Motorsport van Henk Haane en Jaap Van Lagen maakten gebruik van de drive through van Koen Wauters en Jan Heylen om het derde trapje van het podium te veroveren. Ook de Ferrari F430 oude generatie van Frédéric Bouvy en Damien Coens kon zo de Dodge Vipers van de broertjes Wauters voorblijven.
De winst in de GT4 Open categorie leek lang naar de Mosler van Van Oost en Van Elslander te gaan, maar een snelheidsovertreding in de pitlane gooide roet in het eten. Zo lag de winst voor het grijpen voor de Porsche van Bruynooghe en Van Beurden, maar die vielen een kwartier voor tijd zonder benzine. Hierdoor kwam de Porsche van vader en zoon Derdaele onverwacht aan de leiding in de categorie en mochten zij de lauwerenkrans opeisen voor de Mosler van Van Oost en Elslander en de Porsche van De Coster en Langeberg.
Eindklassement : 1. Goossens-Soulet (Porsche 911 GT3-R) 93 rondes ; 2. Verbist-Longin (Audi R8 LMS) op 1.32.385 ; 3. Haane-Van Lagen (Ned/Porsche 911 GT3 Cup S) op 1r ; 4. Bouvy-Coens (Ferrari 430 GT3) op 1r ; 5. Koen Wauters-Van Hooydonk (Dodge Viper) op 1r ; 6. Kris Wauters-Heylen (Dodge Viper) op 1r ; 7. Thiers-Thiers (Ferrari 430 GT3) op 2r ; 8. Derdaele-Derdaele (Porsche) op 4r (1ste GT Open) ; 9. Van Elslander-Van Oost (Mosler MT900R) op 4r ; 10. Renard-Verbergt (Aston Martin DBRS9) op 5r ; 11. De Coster-Langeberg (Porsche 911 GT3 Supercup) op 5r ; 12. Mattheus-Redant (Porsche 997 Supercup) op 6r ; 13. Gelade-Muller-Sandora (Porsche GT) op 6r ; 14. Lumbeeck-Kenis (BMW 130i) op 9r ; 15. Beckers-Van Samang (BMW 130 GTR) op 9r
Kampioenschap : 1. Goosens-Soulet 20 ptn ; 2. Verbist-Longin 17 ; 3. Haane-Van Lagen 15 ; 4. Bouvy-Coens 13 ; 5. Koen Wauters-Van Hooydonk 11 ; enz.