Een cabriolet rijdt niet zoals een gesloten versie. De wind in de haren, zonnestralen, dicht bij het milieu: het zet allemaal aan tot een meer ontspannen rijstijl. De S3 gaat als cabrio mee in die richting door zijn ophanging te verzachten en de manuele versnellingsbak in de prullenmand te gooien. Het is de S-Tronic-automaat met dubbele koppeling of niets.
Toch sportief
Wanneer je de S3 bekijkt, zie je meteen dat hij nog altijd duivels sportief is: het agressieve radiatorrooster, de kappen van de zijspiegels, de opvallende velgen, de vier uitlaten, … De S3 Cabriolet vervalt niet in vulgariteit maar het koetswerk herinnert op tal van punten aan de sportieve ambities.
Techniek
De S3 Cabriolet verschilt niet veel van de andere S3’s: een tweeliter turbo met 300 pk en 380 Nm, een S-Tronic-automaat, Quattro-transmissie (Haldex van de vijfde generatie), versterkte remmen en een aangepaste ophanging. Met een tijd van 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u heeft deze auto niet veel van zijn karakter verloren. Alleen de actieve uitlaat werd wat gekalmeerd, kwestie van de oren van de passagiers niet te veel te teisteren.
Luxesfeer
Bij Audi word jou niets ontzegd: aluminium inzetstukken bij de vleet, optionele lederen sportzetels, pedalen uit inox, specifieke instrumenten, een afwerking van topniveau en een hoogwaardig multimediasysteem waarmee je kunt zoeken via Google en zelfs connecteren met jouw smartphone of tablet via wifi.
Tot 50 km/u
In enkele seconden verdwijnt het dak. Hiervoor moet je wel minder dan 50 km/u rijden en op de desbetreffende knop blijven duwen. De zon verlicht het interieur, de motor laat een diep geluid horen en de nekverwarming brengt je snel naar de zevende hemel.
Koud? Des te beter
Een cabriolet met 300 pk uittesten op besneeuwde wegen in Zweden bij temperaturen rond het vriespunt: je zou het voor minder koud krijgen. Maar niet in dit geval. Klimaatregeling, verwarming van de billen en de nek, een windscherm, de ruiten omhoog en een petje op mijn hoofd (ik wil mijn haren niet verliezen): alles is aanwezig voor een perfect thermisch comfort en om turbulenties buiten te houden.
Concert van vier cilinders
Het parcours liet ons niet toe om de wegkwaliteiten van deze S3 Cabriolet ten volle te testen, maar de kwaliteit van de schokdemping, het neutrale evenwicht en de competentie van de motor bij alle toerentallen vielen ons op. De krachtbron duwt geleidelijk van de laagste tot de hoogste toeren, die hij alle bereikt terwijl hij al brullend zijn vermogen loslaat. De S-Tronic-automaat is wonderlijk snel en in manuele modus laat hij enkele plofgeluiden horen, een mooie aanvulling voor de klank van de uitlaat.
Op de lange rechte stukken in Zweden, waar sparren en andere bomen een feeëriek landschap en een cocon rond de weg vormen, neemt de reis al snel de allures aan van een magische roadtrip. De lage zon, de brullende uitlaat, de motorkracht en het zachte comfort: de S3 vervoert de verwende passagiers door het sublieme landschap. Maar de rechtervoet bepaalt het tempo: de 300 paarden staan altijd klaar om ten aanval te trekken. Het is te hopen dat deze S3 Cabriolet in België niet door de mand valt op onze slechte wegen: we merkten toch enkele zwakke punten in de stijfheid. Iets om nog eens na te gaan.