Bij ons vindt de pick-up zijn draai minder, maar zijn stevige fiscale voordelen zorgen toch voor een stabiele positie. Beter zelfs: de laatste vier jaar ging de markt er in Europa met 60% op vooruit. De evoluties op vlak van weggedrag, comfort en aandrijving maken hem bovendien aantrekkelijker. De vrijetijdspick-up, of “lifestyle” volgens de marketingjongens, neemt 25% van de markt in dankzij zijn dubbele cabine, waardoor hij niet meer hoeft onder te doen voor klassieke auto’s.

De Fiat Fullback is een recente verschijning en een van die lifestylepick-ups. Fiat beklemtoont zijn aanwezigheid met een avontuurlijkere versie, die het “Cross” heeft gedoopt. Weinig nieuws onder de zon, want de Fullback rijdt al een tijdje rond. Toch is deze variant expressiever en vrijetijdsgerichter, maar boet hij niet aan zijn intrinsieke kwaliteiten in. Hij voegt er zelfs een nieuwe uitrustingsdimensie aan toe.

Black Cross

Onze Cross valt dus op door enkele esthetische elementen, met name een zwarte behandeling van de deurgrepen over de spiegels tot de wielkasten, velgen, het radiatorrooster en de zijdrempels. Vergeet ook de aerodynamische rolbeugel niet, en de laadbak die met zwart plastic werd afgewerkt en die optioneel kan worden afgesloten met een aluminium afdekking, een accessoire uit de Mopar-catalogus.

In de optielijst van de Cross is er maar één item terug te vinden: metaallak/mica. De standaarduitrusting is dus aan de gulle kant. Zo zien we bi-xenonkoplampen, led-dagrijlichten, een automatische klimaatregeling met twee zones, een snelheidsregelaar, navigatiesysteem met 7 duim groot touchscreen, een DAB-radio met cd-/MP3-speler, Bluetooth, USB-poort en lederen zetels. De voorzetels zijn trouwens verwarmd, de chauffeurszetel elektrisch verstelbaar. Voor de volledigheid is er nog een snelheidsregelaar, een automaat met schakelpeddels en een achteruitrijcamera.

Opgewassen

Geen verrassingen dus achter het stuur van deze Fullback Cross: een eerlijke auto die geen beloftes maakt die hij niet kan nakomen (in tegenstelling tot sommige stoer uitziende SUV’s). De Fiat neemt vrede met zijn taak als utilitair voertuig: hij is efficiënt en opgewassen tegen het stevige werk. Zijn nuttig laadvermogen bedraagt meer dan een ton en hij beschikt over meer dan drie ton sleepvermogen. Met zijn gulle uitrusting en sfeer aan boord is zijn status van vrijetijdsvoertuig hem ook op het lijf geschreven.

In tegenstelling tot zijn rechtstreekse concurrenten valt zijn aandrijving op: die is efficiënt en geruststellend op de weg, en nog efficiënter ernaast. Alleen de VW Amarok heeft nog vierwielaandrijving op de weg, wat zorgt voor een gezonder weggedrag dan wanneer alleen de achterwielen aangedreven worden. In tegenstelling tot de Duitser kan hij ook alleen verder op de achteras. Voldoende in de stad of op ontspannen snelwegritten. Dat neemt niet weg dat je de differentiëlen kunt blokkeren om moeilijk terrein aan te kunnen. Dat gebeurt trouwens zuiver mechanisch en is dus betrouwbaarder dan sommige elektronische systemen. Kers op de taart is de reductiebak waarmee je extreem terrein aankunt, iets wat de Amarok niet heeft.

Vierwielaandrijving

Op de kleine, smalle en vochtige wegen in Noord-Italië konden we het gezonde en geruststellende weggedrag van de Fullback aan den lijve ondervinden. Draai de knop van 2H naar 4H (twee- naar vierwielaandrijving) en je voelt meteen de meerwaarde van de vierwielaandrijving op moeilijk terrein: het gedrag van de auto verandert volledig. Met de reductiebak en differentiëlen beperken alleen de banden de off-roadmogelijkheden.

De 180 pk sterke motor doet in combinatie met de automaat zijn werk goed en klinkt niet te aanwezig door in het interieur. De automaat is niet de snelste of meest alerte, maar in dit soort auto maakt dat niet uit. Hij werkt makkelijk en beheerst in alle situaties en biedt zelfs meerwaarde off-road. Dezelfde vaststelling voor de ophanging: met een starre achteras op bladveren hoef je niet hetzelfde te verwachten als van een multilink met actieve dempers.

Eerlijk en puur

Een pick-up met onafhankelijk chassis en beproefde technische hulpmiddelen kan je natuurlijk nooit rechtstreeks vergelijken met het efficiënte weggedrag van een moderne SUV. Hou dat in het achterhoofd en je past je moeiteloos aan deze ouderwetse manier van rijden aan.

De Fullback kan – net als andere pick-ups – dus niet wedijveren met een auto op vlak van stuur, comfort, remmen en precisie. Maar in de huidige verkeerssituatie en met bruikbare vierwielaandrijving kwijt hij zich goed van zijn taak. Bovendien rij je zo van de platgereden paden weg. De Fullback is een “echte” auto en ontgoochelt dus niet.