Deze keer maakt Kia geen fout bij de positionering. Bij de presentatie van de eerste Soul werd die voorgesteld als ‘monovolume’. Een strategische fout. Vandaag hebben de Koreanen begrepen dat ze deze compacte auto beter positioneren als een mini-SUV. Dat past beter bij de persoonlijkheid van deze auto en bovendien beleeft dit segment momenteel een boom.
Stijl slaat aan
Met meer dan 700.000 verkochte exemplaren bleek de Soul vooral aan de overkant van de Atlantische Oceaan een succes. En een winnende formule verander je natuurlijk niet. De Soul neemt dan ook de grote lijnen over van het eerste model, maar voegt er nog wat peper en zout aan toe. De Soul maakt indruk. Zijn hoge motorkap, zijn blik, zijn achterlichten: de Soul lijkt op geen enkele andere auto. Dit kleintje heeft karakter. Des te beter.
Verzorgd interieur
Het interieur is dik in orde. Tegenover concurrenten als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Nissan Juke is de Soul vanbinnen veel verzorgder. De Zuid-Koreaanse afwerking heeft de Europese bijgebeend en zelfs voorbijgestoken, tenminste in dit segment. De dominante rijpositie geeft je een geruststellend overzicht: een lange motorkap, een vooruit die ver naar voren staat, een goed zicht, … Alles staat op de juiste plaats. De passagiers genieten een correcte ruimte voor dit segment. De koffer van 354 liter heeft een dubbele bodem en opbergvakken.
Uitrusting
Kia heeft niet bespaard op de uitrusting, die ligt bij de Soul ver boven het gemiddelde: verwarmde en gekoelde zetels, waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een premiumaudiosysteem, een achteruitrijcamera, een automatisch parkeersysteem, … De lijst is indrukwekkend.
Twee motoren
Qua techniek is het allemaal wat eenvoudiger geworden: twee motoren en twee versnellingsbakken. Het gaat om de 1.6 benzine met 132 pk en de 1.6 diesel met 128 pk, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een automaat (type CVT). Tegenover de concurrentie zijn de motoren wat zwakker. Helaas geldt dat ook voor de CO2-uitstoot, die wat achterophinkt: minstens 132 g/km voor de handgeschakelde 1.6 CRDi.
Sympathieke SUV
Deze eerste test gaf ons de mogelijkheid om een eerste idee te vormen van de versie die bij ons het gros van de verkoop zal uitmaken, de 1.6 diesel met manuele versnellingsbak. Deze motor is doeltreffend bij elk toerental, maar zijn temperament is verre van uitbundig te noemen. Van een mechaniek met zo’n vermogen hadden we meer sensatie verwacht. De versnellingsbak is boven alle kritiek verheven.
Hard comfort
Het geluid wordt goed gedempt, maar we hadden een zachtere ophanging gewild die onregelmatigheden zoals dwarsnaden in de weg beter filtert. De Soul is een aangename auto met sympathieke sfeer, maar kan niet concurrenten met zijn Europese rivalen op het vlak van weggedrag. Hij rijdt wel veilig en geruststellend, maar zou baat hebben bij een dynamischer evenwicht en een snedigere voortrein.
Prijzen
Voorlopig is de Soul alleen beschikbaar met de afwerking Play, maar andere versies volgen binnenkort. De basisprijs bedraagt 20.990 euro of 22.990 euro voor de diesel, die in 55 procent van de gevallen de voorkeur geniet.
Conclusie
Kia herhaalt zijn fouten uit het verleden gelukkig niet. De nieuwe Soul is volwassener en komt op het juiste moment in het juiste segment. Hij verleidt met zijn leuke look, ruime uitrusting en verzorgde afwerking. Maar om een groot deel van de koek op te eisen, ontbreken de juiste diesel- en benzinemotoren.