Het rapport van het Europees Milieuagentschap geven maar 10 van de 28 Europese lidstaten fiscale incentives voor de installatie van elektrische laadpunten. “Voldoende laadinfrastructuur is noodzakelijk om chauffeurs gerust te stellen dat volledig elektrische auto’s op een betrouwbare manier aan hun verplaatsingsnoden voldoen en om hun range anxiety te beperken”, zegt het EMA.
Alternatieven
De Europese autoconstructeursvereniging ACEA reageert: “Hoewel alle constructeurs hun elektrische aanbod uitbreiden, zien we jammer genoeg dat de elektrische auto in Europa nog niet doorbreekt. Kopers kiezen als dieselalternatieven vaak voor benzine of hybride, maar springen nog niet massaal op de elektrische kar”, zegt de secretaris-generaal van ACEA, Erik Jonnaert.
Kleine stijging
Vandaag bedraagt het marktaandeel van elektrische auto’s in Europa amper 1,4 procent. Tussen 2014 en 2017 betekende dat maar een stijging van 0,8 procent. “Het nieuwe rapport van het EMA bevestigt dat een dicht laadnetwerk in Europa noodzakelijk is als we willen dat autokopers massaal voor elektrisch kiezen”, zegt Jonnaert.