De laatste jaren breken we de verkooprecords, maar dan in de negatieve zin! De volumes zijn immers nog nooit zo laag geweest... Vorige maand daalde de verkoop wereldwijd met 12%. En auto’s die op batterijen rijden, doen het niet beter dan anderen. Ook elektrische auto's en plug-in hybrides zagen hun verkoop met 8% dalen in vergelijking met vorig jaar. Toch boeken de autobouwers mooie financiële resultaten! Hoe is dat mogelijk?

20% duurder! 

Het antwoord is eenvoudig: we kopen minder, maar duurder! In 3 jaar tijd is de gemiddelde prijs van een nieuwe auto met 20% gestegen! Het resultaat is dat de merken winst boeken. Stellantis kondigde een omzetstijging van 17% aan, Volkswagen 5,7% en Ford 19%! En omdat de fabrieken hun productievolume geleidelijk opvoeren, zal deze toename waarschijnlijk niet stoppen. Maar...

Opgepast... 

Een donkere wolk aan de horizon is de kostprijs van grondstoffen. De prijs van lithium is op een jaar tijd met 13% gestegen. En dat is nog niets in vergelijking met de stijging van de prijs van koper met 27%, palladium met 30% en nikkel met bijna 60%! Nu de productievolumes toenemen, zullen deze prijzen niet meteen dalen.

Geen paniek! 

Maar deze stijging baart autobouwers geen zorgen, zegt ook de financieel directeur van VW: "We zijn ervan overtuigd dat we deze prijsverhogingen grotendeels zullen kunnen compenseren en onze positieve trend zullen kunnen aanhouden. Daarom stellen wij onze vooruitzichten naar boven toe bij, op voorwaarde dat het aanbod zich ontwikkelt zoals verwacht. Voor het volledige jaar 2022 mikken we nu op een rendement op de omzet van 4 tot 5%." Hoewel de verkoop op zijn dieptepunt staat, betekent dat niet dat het slecht gaat met de auto-industrie, verre van zelfs!

?