Crashtestorganisator Euro NCAP heeft zes nieuwe auto’s op hun veiligheid getest, waaronder de Ford B-Max. De kleine monovolume van Ford heeft geen B-stijl tussen de deuren, het was dus uitkijken naar zijn prestaties bij de zijdelingse crashtests.
Om het gebrek aan een centrale stijl op te vangen, heeft Ford de nodige maatregelen genomen. Zo zijn de deuren op bepaalde plaatsen van zeer sterk boorstaal. Speciale ‘crashvangers’ (die de deuren in elkaar vergrendelen bij een botsing), verstevigde sloten en de middenstijl geïntegreerd in de deuren zorgen ervoor dat de deuren niet loskomen van het dak en de vloer. De constructeur maakte zich sterk dat de B-Max even veilig is dan pakweg een Fiesta en vijf sterren zou scoren bij Euro NCAP.
Dat is nu ook gebleken. Om de laterale veiligheid te testen, simuleert Euro NCAP een zijdelingse impact met een paal en met een auto. De B-Max haalde de maximumscore voor de zijdelingse botsing met een auto. Bij de ernstigere paaltest scoorde alleen de bescherming van de borst van de bestuurder ‘marginaal’. Maar volgens Euro NCAP komt de veiligheid nooit in het gedrang.
Record voor voetgangers
Algemeen haalt de B-Max vijf sterren, net als de Renault Clio, de Kia cee’d, de Audi A3 en de Volvo V40. De kleine Zweed is volgens Euro NCAP de veiligste auto ooit in zijn segment en zette zelfs een record neer voor voetgangersveiligheid (88 procent). Bij een botsing vangt de V40 voetgangers op met zijn motorkap die omhoog klapt en met een airbag onder de voorruit.
Hekkensluiter bij de tests was de pick-up Isuzu D-Max met ‘maar’ vier sterren, weliswaar duidelijk beter dan zijn voorganger in 2008 (twee sterren).