Op de 'Mondial de l’Automobile Paris 2002' stelt het luxemerk Maybach voor het eerst twee toplimousines aan het Europese publiek voor. Naast de Maybach 62 die begin juli zijn sterk opgemerkte wereldpremière beleefde, staat nu ook de Maybach 57 in de schijnwerpers.
De modelbenamingen van de twee luxewagens verwijzen naar de imponerende lengte van die unieke auto’s: 6,17 meter voor de Maybach 62 en 5,73 meter voor de Maybach 57.
Individualiteit: meer dan twee miljoen uitrustingsmogelijkheden
Alles wat veeleisende mensen tijdens een rit nodig kunnen hebben om zich te ontspannen, om te communiceren of om te genieten, is standaard aan boord: van de DVD-speler tot de televisie-ontvanger, van het afgekoelde vak tot de draadloze telefoon met twee hoorns. Tegelijk laat die rijkelijke standaarduitrusting veel ruimte voor individualiteit.
Motorvermogen en –koppel: ongeëvenaarde cijfers
Uit zijn cilinderinhoud van 5,5 liter puurt de motor van de Maybach met behulp van een biturbolader 405 kW/550 pk. En vanaf 2300 t/min al beschikt de bestuurder over het maximumkoppel van 900 Nm. Daarmee is de “Typ 12” de krachtigste en sterkste seriemotor van de wereld voor een limousine. Dankzij de driekleppentechniek en de efficiënte katalysatoren blijft hij onder de strenge EU-4 emissienoren die in 2005 van kracht worden.
Het hoge vermogen en koppel garanderen in elke situatie de voor Maybach kenmerkende superioriteit: om van 0 tot 100 km/h op te trekken, heeft de Maybach 57 maar 5,4 seconden nodig en een tussenspurt van 60 tot 120 km/h duurt dankzij het hoge koppel maar 6,5 seconden.
Veiligheid: tien airbags beschermen de inzittenden
De voorbeeldige veiligheidstechniek van deze luxeauto omvat naast een geperfectioneerde carrosseriestructuur niet minder dan tien airbags – twee adaptieve airbags met tweetraps gasgeneratoren voor de inzittenden voorin, vier zijdelingse airbags en twee grote windowbags langs elke kant van het interieur. De driepuntsgordels met comfortautomaat, gordelspanner en spankrachtbegrenzer zijn in de stoelen ingebouwd zodat ze in elke positie een maximale bescherming bieden.
Sensotronic Brake Control (SBC™), het nieuwe door Mercedes-Benz ontwikkelde remsysteem dat in de Maybach met twee centrale regeleenheden, twee hogedruktanks en twee hydraulische eenheden uitgerust is, draagt tot de hoge actieve veiligheid bij. Met dit systeem beschikt de luxelimousine over in totaal acht remcircuits. Op de voorwielen zijn de intern geventileerde remschijven met telkens twee remzadels uitgerust, wat voor een betrouwbare remkracht zorgt.
Ontdek meer inzichten
Mercedes