Met de 488 GTB introduceerde Ferrari opnieuw de turbo in het aanbod. Het betekent voorlopig het einde van de atmosferische V8 die als geen ander kon zingen in hoge toerentallen. Pakweg aan 9.000 tr/min. Hij wordt vervangen door een kleinere motor die dankzij zijn turbo’s sterker is dan zijn voorganger. De V8 van 3,9 liter levert 100 pk meer en piekt dus aan 670 pk! Het maximale koppel bedraagt 760 Nm! Dat laat toe om van 0 naar 100 km/u in 3 seconden te gaan en van nul naar 200 km/u in 8,7 seconden.

In de Spider is de krachtbron identiek aan die van de 488 GTB.


Schuifdak

Ferrari geeft niet toe aan de druk om voor een soft top te kiezen en blijft vasthouden aan zijn inklapbare harde dak. Het dak laat zich in 14 seconden inklappen en het bestaat uit twee delen. Handig om te weten, de achterruit kun je laten zitten, want die doet ondertussen ook dienst als windscherm. De echte fans van de V8 kunnen het scherm laten zakken. Goed om weten, ook als het dak gesloten is, kun je de achterruit laten zakken zodat je geen enkel moment van het Italiaanse hoorspel moet missen.


Stijf

Maar de echte blikvanger zit ‘m in het feit dat Ferrari er in is geslaagd om de torsiestijfheid van de coupé te evenaren en dat is belangrijk als je hetzelfde precieze rijgedrag wil bieden. Laten we hopen dat de klanten van deze Spider het aluminium chassis ook de sporen zullen geven op het circuit. Het zou zonde zijn om dit soort wagens alleen op de boulevards van Monaco te zien paraderen.