Meer dan 9.000 tr/min, de stem van een diva en een woeste motor die voortdurend in de toeren wil klimmen en zich pas op zijn gemak voelt in de rode zone: dat zijn de fundamenten van de motor uit de Ferrari 458 Italia. Deze V8 is een juweeltje voor liefhebbers, het hart van deze Ferrari. Een stevige mechaniek met een uniek karakter.
Turbo geeft een boost maar blaast
Een turbomotor gedraagt zich anders: het vermogen komt vroeger vrij, de motor klimt in de toeren, het geluid is meer gedempt en je merkt een kleine responstijd nadat je op het gaspedaal hebt geduwd. Dit is allemaal perfect aanvaardbaar en zelfs goed voor een gezinswagen, maar in een karaktervolle auto als een Ferrari gaat het er anders aan toe.
Kunstmatig
Zoals Ferrari al toonde met de California T met turbo, zijn er kunstmatige oplossingen. Bijvoorbeeld het koppel bij lage toeren beperken in de eerste versnellingen om de illusie te geven van een scherpe motor. Of spelen met het geluid van de uitlaat. Beeld je even in hoe tegenstrijdig dat is: een motor vrijwillig intomen om het karakter van de oude motor na te bootsen.
Even jouw Ferrari herprogrammeren?
Dat betekent ook dat tuners snel het volle potentieel van de motor voor het hele toerentalbereik vrij zullen maken voor de liefhebbers van sterke sensaties. Momenteel is dat ondenkbaar: een atmosferische motor – zeker uit Maranello – is een meesterwerkje waar je niet zomaar aan sleutelt. Dit opent ook deuren voor een vermogenswedloop, want het is heel gemakkelijk om extra paarden te puren uit een turbomotor.
En toch …
Een turbomotor is geen nieuwigheid bij Ferrari. Herinner je dat het merk zijn knowhow op dat vlak al toonde met de 208 GTB Turbo, de befaamde 288 GTO en de F40. In die tijd diende een turbo vooral om motoren met een kleine cilinderinhoud extra pit te geven, vandaag moeten vooral het verbruik en de uitstoot naar omlaag. Het blijft wel de vraag of die officiële cijfers ook waargemaakt worden aan de pomp.
Waarschijnlijke toekomst?
In de wandelgangen wordt gezegd dat de toekomstige 458 Italia ongeveer 670 pk levert. We zijn de eersten om toe te geven dat dit belachelijk veel is, te veel om te benutten op de openbare weg en voor gewone stervelingen ook op circuit. Het is tijd om terug te keren naar andere, minder meetbare waarden, zoals de geleverde sensaties. Mijn oude Triumph duwt niet krachtig, maar de sfeer, de geur, de rijpositie en de klank doen me het tegengestelde geloven. Dat betekent rijplezier bij legale snelheden, terwijl de bestuurder van een Porsche Turbo in slaap valt. Politiek correct? Ik ben niet oud, maar kan je verzekeren: in een oude pot maak je de beste soep.