Presentatie
De eerste Fiat 500 werd in zijn thuisland een waar icoon. Dankzij deze kleine kon immers zowat iedereen zich met de auto verplaatsen. Terwijl de nieuwe 500 zich als echte erfgenaam wat betreft de look profileert, is het met de filosofie toch enigszins anders gesteld. De kleine Fiat lijkt immers vooral stadsbewoners te verleiden, terwijl zijn look met allerhande stickers kan opgefleurd worden en je dus met plezier het “fashion”-karakter van de 500, met een erg uitgebreid verpersoonlijkingsprogramma kan invullen. En we konden zelf vasttellen dat, nu je hem meer en meer op onze wegen ziet, er regelmatig een hoofd naar hem wordt omgedraaid. Hij mag dan wel van de Panda afgeleid zijn, de glamour druipt er vanaf.
Motorisatie
Ons test-model was met de krachtigste motorversie uitgerust. De 1,4 benzine levert een mooie 100 pk terwijl het koppel met 131 Nm bij 4.250 toeren piekt. Hij wordt uitsluitend van een manuele zes-bak voorzien, waarvan de verhoudingen trouwens uitstekend bij elkaar aansluiten.
De 1,4 Sport is de krachtigste 500, maar toch kan je hem moeilijk sportief noemen. Om de uitbundige spirit van de 595 Esse Esse terug te kunnen vinden en het tarmac te mishandelen, zullen we op de Abarth van 135 pk moeten wachten. De 1,4 is heel wat redelijker met een top van 182 kmh en een sprint van 10,5 sec van 0 tot 100.
Tijdens het dagdagelijkse gebruik toont de kleine zich nochtans erg vlot en zelfs nerveus. Maar dat laat hij jammer genoeg ook graag horen. Zijn rauwe stem is onaangenaam en onze trommelvliezen voelden zich niet erg gecharmeerd. De motor is relatief soepel, maar eens voorbij de 4000 toeren vindt hij blijkbaar een tweede adem. De 100 paardjes worden dan wakker en snellen richting rode zone. Toch is het niet nodig om deze zone van naderbij te bekijken, want de prestaties worden er niet beter door, terwijl het motorgeluid allesbehalve aangenaam is. Dan kan je beter wat sneller naar de versnellingsbak grijpen, die zich trouwens buitengewoon makkelijk laat bedienen en werkelijk de top van zijn segment vormt.
Het verbruik ligt rond de 7 liter, wat zeer behoorlijk is. Als je veel in de stad rondtoert moet je echter met 9 liter rekening houden. Met een reservoir van maar 35 liter inhoud, stelt de autonomie dan niet veel meer voor. De CO2-uitstoot voldoet met 149 gr/km aan de verwachtingen.
Wegligging
De 500 wordt op het platform van de Panda gebouwd en rust dus op een droge ophanging die de bewegingen van de koets goed beperkt, maar daarvoor elke oneffenheid van de weg doorgeeft. Toch hadden we liever gezien dat de stuurinrichting wat natuurlijker zou aanvoelen, want nu lijdt het weggedrag enigszins onder het wat vage stuur. Mogelijks moeten we de elektrische bekrachtiging hiervoor de schuld geven. Een stevigere sport-modus zou wat soelaas kunnen bieden.
Comfort
Spijtig genoeg zijn we wat teleurgesteld in het comfort. De droge ophanging maakt dat ritjes op de autosnelweg behoorlijk onaangenaam worden. De zitpositie is goed, maar niet meer dan dat. De sfeer die het interieur uitstraalt is echter onbetaalbaar. De crèmekleurige instrumenten en het zichtbare metaal bezorgen het dashbord een unieke en typische atmosfeer.
De interieurruimte is eerder beperkt, zeker voor de achterpassagiers. En ook de bagageruimte is niet erg praktisch noch erg groot. De ergonomie is goed, maar in het begin is het toch wat wennen om alle schakelaars en knoppen terug te vinden. En zoals we al gezegd hebben is de motor nogal luid en klinkt hij bovendien vrij onaangenaam.
Prijzen en uitrusting
Met 14.750 € kan je de Fiat 500 1,4 Sport moeilijk een koopje noemen. Ondanks dat we voor zijn lieve smoeltje toch één en ander zouden over hebben. Ter vergelijking geven we even mee dat de Renault Twingo 1,2 Turbo met 101 pk voor 12.950 € van eigenaar verandert. Maar daarvoor is de 500 wel erg goed uitgerust met de nodige airbags, een boordcomputer, elektrische ramen en spiegels, manuele airco, ESP, antispin, radio CD met MP-3 en het fameuze Blue&Me handsfree-systeem.
Toch kunnen enkele opties het leven aan boord nog wat komen veraangenamen. Een glazen dak kost 400 € en een echte Hi-Fi installatie staat voor hetzelfde bedrag in de 500. Lichtmetalen 16-duimers komenop 300 € en een extra garantie van 5 jaar vergoed je met 500 euro, terwijl parkeersensors achteraan de rekening met 300 € verhogen en een erg uitgebreid assortiment kleurrijke stickers tussen de 150 en de 200 euro kosten.
Conclusie
Schattig! Met zijn leuke smoeltje vertedert de 500 menigeen. We begrijpen dan ook volkomen het succes van deze kleine vlooi. Hij is echt retro en charmeert met zijn heerlijke interieur en een uiterst compleet en origineel verpersoonlijkingsprogramma. We kunnen dus enkel hopen dat Fiat een kleine inspanning wil doen wat de prijs betreft en als het even kan ook nog het comfort van de ophanging en het rijplezier. Is dat teveel gevraagd?