De huisingenieurs van Fiat bogen zich over de1.3 Multijet en gaven hem wat meer vermogen en maakten hem tegelijkertijd zuinigermet als resultaat een krachtigere, maar zuinigere auto. Nu krijgt ookis ook de verkoopshithet verkoopsucces van de Italianen deze laatste evolutieaan de beurt: de Fiat 500.

Technische fiche

Dankzij een nieuwe common rail scoort de kleine Multijet erg sterk op het vlak van ecologie en heb je recht op alle overheidskortiingen. Maar ook de prestaties worden niet vergetenmogen er zijn. Het vermogen klimt naar 95 pk en het koppel bedraagt nu 200 Nm. Daarmee spurt de 500 van 0 naar 100 km/uur in 10,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 180 km/uur.

Stop&start

Echt interessant wordt het echter pas op het vlak van het verbruik. Dankzij het standaard stop&start-systeem is deze Fiat 500 1.3 Multijet erg zuinig. Gemiddeld komt heeft hij toe metgenoeg aan 3,9 l/100 km terwijl de CO2-uitstoot 104 g/km bedraagt. Daarmee heb je recht op alle mogelijke fiscale premies. De motor beantwoordt aan de Euro 5-normen, maar Fiat laat weten dat de motor slechts licht gewijzigd moet wordenenkele kleine wijzigingen volstaan om ook aan de strengere Euro 6-normen te beantwoorden.

Onderstel

Onlangs stond de Fiat 500 in het middelpunt van de belangstelling toen bleek dat hij niet door de Belgische technische keuring geraakte. Met een lichte wijziging aan het onderstel zou dit nu verholpen zijn. Net als de Abarth en de 500C wordt de achteras van de standaard 500 ook voorzien van een stabilisatiestang.