Eind 2011 verscheen de nuova Panda, de derde generatie die grotendeels inspiratie haalde uit het vorige model, met zachtere, rondere lijnen. Het uitnodigende interieur kreeg een originele en sympathieke stijl. Op de avontuurlijke afgeleide, de Panda 4x4, hebben we niet lang moeten wachten. Die komt trouwens niet alleen, want Fiat maakt van de gelegenheid gebruik om ook de Panda Trekking voor te stellen, die alle attributen van de 4x4 overneemt behalve de vierwielaandrijving. Die werd vervangen door Traction+, een soort tractiecontrole die het koppel verdeelt tussen de voorwielen.
Als aanvulling op deze twee avontuurlijke versies van de familie is er een Panda EasyPower met dubbele brandstof (benzine of lpg) uitgerust met de 1.2 met 69 pk en een Panda Natural Power die rijdt op methaangas (en benzine) met de TwinAir Turbo van 80 pk. De uitstoot bedraagt maar 86 g/km.
Stads-4x4
Al bijna dertig jaar doet Fiat de liefhebbers een uniek aanbod op de markt met de Panda 4x4: de compactheid en wendbaarheid van een kleine stadswagen met capaciteiten naast de weg die veel inwoners zullen plezieren van bergachtige gebieden of het platteland dat maanden onbereikbaar is voor gewone auto’s. Om te transformeren van een stads- naar een plattelands-Panda werd de techniek van de kleine Fiat aangepast. De onderkant van het koetswerk en de wielkasten krijgen bescherming in donker plastic en de bumpers worden ‘mannelijker’ dankzij aluminium elementen die de echte metalen bodembescherming benadrukken.
Cosmetische details
Twee nieuwe kleuren verrijken het gamma: Sicilia-oranje (pastel) en Toscana-groen (metaal). In het interieur wordt de centrale console lichtjes aangepast, hebben de zetels een specifieke stof in drie kleuren en is er een nieuw groen op de panelen rond de instrumenten en het handschoenvakje. Dat volstaat niet om er een terreinwagen van te maken en vooral onder het 47 mm verhoogde koetswerk werd het grote werk verricht. Er is een nieuwe integrale transmissie die torque on demand gedoopt werd. Deze transmissie gebruikt twee differentiëlen en een elektronisch geregelde koppeling en wordt bestuurd door een elektronische regeleenheid die de kracht proportioneel verdeelt tussen de voor- en achteras naargelang de grip.
Aandrijflijn
De Panda 4x4 beschikt over ESC (Electronic Stability Control) en het ELD-systeem (Electronic Locking Differential), een rijhulp voor situaties met weinig grip. Het ELD remt de wielen af die dreigen door te slippen door het koppel naar het wiel met het meeste grip te sturen. Deze functie kun je manueel activeren met een knop op de boordplank en wordt uitgeschakeld boven 50 km/u.
We konden het in de praktijk ervaren op een brug, waar de Panda zijn evenwicht hield op twee tegengestelde wielen. We kunnen bevestigen dat de kleine Panda over echte terreincapaciteiten beschikt, onder meer geholpen door de speciaal uitgedachte banden 175/65 R15 84T M+S. De versnellingsbak van de kleine 0.9 TwinAir met drukvoeding en 85 pk kreeg een extra verzet, waardoor de eerste versnelling ingekort kon worden om gemakkelijker vooruit te geraken in moeilijke omstandigheden. De 1.3 Multijet diesel met 75 pk stelt zich tevreden met vijf versnellingen en is in het voordeel door zijn hogere koppel (190 Nm tegenover 145 Nm voor de TwinAir).
Hartendief
Moet het nog gezegd dat we met enorm veel plezier achter het stuur kropen van deze atypische 4x4? Het speelse karakter van de Panda komt helemaal tot zijn recht met deze transmissie, die alle fantasietjes toelaat. Aan de bekende kwaliteiten van de Panda wordt een beter comfort, een amusant en veilig weggedrag en het mooie perspectief van extra capaciteiten in het terrein toegevoegd.
We amuseerden ons als een kind op het testterrein van Fiat in Balocco en legden de testparcours af met een stevig tempo. We reden ook met plezier op landwegen en op het vaste asfalt van het testcircuit. De Panda rijdt gezond, doeltreffend, veilig en comfortabel. De kleine TwinAir brult vrolijk en is speelser dan de Multijet omdat hij liever in de toeren klimt. Nu nog nagaan of je daar veel voor betaalt aan de pomp … Een vrij doordringend motorgeluid is één van de weinige gebreken van dit leuke kleintje. Het hinderde ons nauwelijks tijdens onze testdag, maar kan doorwegen bij langere ritten.