Presentatie
De kleine Fiat 500 is stilaan een cultobject aan het worden in zowat alle milieus. De ontwerpers vonden het dan ook raadzaam om enkele stijlelementen van de stasdsmus te transplanteren naar de Punto Evo. Zo is erde (louter decoratieve?) streep vooraan op de snoet, waardoor de Punto Evo een beetje op een vis lijkt.
Bovendien wordt het radiatorrooster in tweeën gedeeld door de bumper. Achteraan overtuigen de aanpassingen meer. Vooral de nieuwe achterlichten ogen dynamisch en gestileerd. Jammer genoeg beperkt dat mooie kontje de zichtbaarheid rondom.
Motor
Volgens het gezegde kook je in oude kasserollen de beste soep. De 1.3 Mjet dieselmotor is niet meer van de jongsten en ondanks zijn bereidwilligheid komt de 90 pk-versie onder 2.000 tr/min toch wat kracht tekort. De ingenieurs maakten van de facelift gebruik om 5 extra pk’s te vinden en verhielpen ook het gebrek aan soepelheid. Bovendien voldoet de motor nu aan de Euro 5-normen. Injectoren met acht gaatjes verstuiven de brandstof beter, positief voor de verbranding. Het resultaat is dat de motor nu 95 pk levert bij 4.000 tr/min en 200 Nm bij 1.500 tr/min. Dat maakt hem meteen een pak aangenamer.
De motor herneemt vlot vanuit lage toeren en trekt krachtig door van 1.500 tot 3.500 tr/min. De plotse piek bij 2.000 toeren is gelukkig helemaal afgevlakt. Stil, zuinig (5,6 l/100 km), levendig en soepel: er valt weinig op deze motor aan te merken. Misschien is het start-stopsysteem wat te traag. Minder gelukkig waren we met de versnellingsbak. Die is vrij kort en mist een zesde versnelling. Bovendien schakelt hij niet erg aangenaam.
Weggedrag
Eerste tip: rijd buiten de stad nooit met de stuurbekrachtiging in City-stand. Die is erg handig als je moet parkeren, maar niet geschikt om de auto precies een bocht in te sturen met een hogere snelheid. Het stuur voelt erg kunstmatig aan, al wekt het weggedrag van de Punto Evo wel vertrouwen.
In tegenstelling tot enkele merkgenoten is de Punto Evo niet beenhard afgeveerd. De dempers filteren oneffenheden mooi weg terwijl de auto toch dynamisch stuurt. Een geslaagd compromis comfort/wegligging. Als je echter als een gek over de baan giert, heeft het koetswerk de neiging om te pompen. Voor zulke ‘oefeningen’ heeft Fiat betere alternatieven in huis.
Comfort
Met de sfeer binnenin onderscheidt de Fiat zich duidelijk van de concurrentie. Terwijl de Duitsers de kaart trekken van de strenge en kwalitatieve soberheid, is de Punto Evo veel frivoler. Zo kun je kiezen voor harmoniërende kleuren als rood en zwart voor het instrumentenbord en de zetels. Niet saai, wel vrolijk, kleurrijk, een teken van goede smaak en goed afgewerkt.
De Punto Evo is bovendien behoorlijk stil. Het interieur oogt ruim en geraffineerd. En we zeiden het al: de ophanging wiegt je meer dan dat ze je door elkaar schudt.
Prijs en uitrusting
Fiat is erg trots op zijn Blue&Me-systeem, dat de auto verbindt met jouw Bluetooth-telefoon, iPod of USB-sleutel en bovendien met de stem bediend kan worden. Helaas werkt het in de praktijk niet zo intuïtief. Voor de rest mag de uitrusting gezien worden: airco met twee zones, bijkomende elektrische verwarming, regensensoren, enzovoort. Het enige wat ontbreekt, zijn koplampen met een lichtsensor. Die zijn zelfs niet als optie beschikbaar.
De instapversie Dynamic met 70 pk kost 14.999 euro. Om over de 95 paarden te beschikken, moet je 1.600 euro extra neertellen, maar dan rij je wel met de Racing-versie. Nog wat hoger in het gamma vinden we de Sport (18.299 euro). Aan de top staat de 1.6 Mjet met 120 pk, die 19.099 euro kost.
Conclusie
De Fiat Grande Punto heeft nog altijd zijn charmes, maar vertoont toch enkel rimpeltjes. Deze Punto Evo is na de restyling weer helemaal mee met de tijd. De esthetische en technische aanpassingen hijsen de Punto Evo weer naar de kop van het peloton, waar hij opvalt als polyvalente en aangename reisgezel.