“Fiat heeft niet langer een volledig productgamma zoals de massamerken wel hebben. En dat is ook niet meer de bedoeling”, verklaarde Marchionne in de marge van het salon van Genève aan Automotive News. “Fiat zal zijn aantrekkingskracht als ‘algemeen merk’ verliezen en focussen op wat het het beste kan.” Volgens de topman houdt het economisch geen steek om nog te investeren in Fiat als een massamerk.
Kleinere modellen
Het portfolio van Fiat in Europa is de laatste jaren al geslonken en concentreert zich op kleinere modellen zoals de Panda en de 500, die nu ook bestaat als 500L monovolume en 500X cross-over. Die laatste werd nog maar net geïntroduceerd – in België tijdens de opendeurdagen van afgelopen weekend – en kan op veel interesse van het publiek rekenen.
Fiat kondigt voor 2016 een nieuwe compacte middenklasser aan in het segment van de VW Golf en Opel Astra, zowel een hatchback als een break. Naar verluidt wordt de huidige Punto op termijn vervangen door een nieuwe, grotere variant van de 500. Fiat heeft ook de komst van een roadster bevestigd, gebaseerd op de nieuwe generatie van de Mazda MX-5. Die heet 124 Spider (een referentie naar een oud model) en verschilt van de Japanner door zijn stijl en motor. De productie vindt plaats bij Mazda in Japan.
Sterker Jeep en Alfa
“De komende tien jaar zal de marktpositie van onze groep verschuiven door twee zaken. Ten eerste de globalisatie van het merk Jeep, die volgens plan verloopt. En ten tweede de introductie van Alfa Romeo als een premium- en sportwagenbouwer die wereldwijd actief is”, besluit Marchionne.