François Piette

31 AUG 2011

Ford Evos: een kleine wolk voor elke bestuurder

Net zoals elk zichzelf respecterend prototype geeft de Ford Evos een aparte visie op de toekomst. Zeer apart zelfs, want het concept verzamelt zoveel mogelijk voorkeuren van de bestuurder en communiceert draadloos met toestellen in de woning, zodat een wolk of cloud met informatie over de bestuurder gevormd wordt. Voorts toont dit concept vooral een nieuwe visie op het toekomstige design van Ford.

Wereldauto

Ford ontwikkelt graag één identieke auto voor de hele wereld en streefde synergie na door een mondiaal team samen te stellen. De ontwerptaal is duidelijk: de toekomstige Fords zullen dynamisch zijn. Om je te overtuigen, volstaat het om naar de afmetingen van het concept te kijken: 4,5 meter lang, bijna 2 meter breed en maar 1,36 meter hoog. Het design is zeer vloeiend, al vinden we er ook strakke lijnen in terug.

Interactie

De auto analyseert het gedrag van de bestuurder, zijn rijstijl, de trajecten die hij regelmatig aflegt en de weersomstandigheden. Op basis van deze gegevens reageert de auto verfijnder, vooral dan het onderstel en de motor, zodat de bestuurder zich één voelt met zijn vierwieler. Het systeem gaat zelfs zo ver dat het automatisch kan afstemmen op de muziekzender die je thuis aan het beluisteren was of de juiste temperatuur kan instellen zonder dat je dat gevraagd hebt omdat de auto het vertrekuur voorspelt op basis van de kalender. Niks voor schizofrenen, deze Ford Evos.

Hybride motor

Onder de motorkap vinden we een hybride aandrijflijn met een benzinemotor en een elektromotor aangedreven door een herlaarbare lithium-ionbatterij. Precieze cijfers over het vermogen of het koppel geeft Ford nog niet vrij, maar de autonomie zou meer dan 800 km bedragen, veel beter dan de huidige concurrenten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie