Veranderd
Hoekig, sportief en karakter. De nieuwe Fiësta heeft van alles hopen te koop. Eén zaak is zeker, de stylisten hebben hun uiterste best gedaan om de nieuweling meer “fun” te maken. Elke gelijkenis met de voorganger is verdwenen en maar goed ook want die kon je haast met een Tupperware-doos op wielen vergelijken. Toch blijven er enkele typische Ford karakteristieken als de trapeziumgrille bewaard, maar hier kreeg hij een plaatsje onder de bumper.
Een futuristisch interieur
Ook in het interieur wordt dezelfde lijn doorgetrokken ! De centrale console lijkt zo uit een futuristische tekenfilm te komen en ook de hoekige instrumenten dragen bij tot de futuristische stijl. Het dashboard kan in diverse kleuren uitgevoerd worden en gaat van een “donker-genoeg” blauw tot iets wat zo ondefinieerbaar is dat we het “enigszins aubergine” noemen
Spiksplinternieuw
De volledig nieuwe Fiësta neemt van zijn voorganger enkel de wielbasis over. De designers vertrokken van een bijna leeg blad en moesten enkel wat elementen met de Mazda 2 delen. Ford wou dat de Fiêsta dynamisch werd, maar tegelijkertijd ook comfortabel bleef en zo werd bvb de geluidsisolatie een studie op zich. De stijfheid van het koetswerk werd verhoogd, waardoor zowel het weggedrag als de passieve veiligheid erop vooruit gaan. Maar het klapstuk is dat ondanks al die verbeteringen en toevoegingen, het gewicht toch met 40 kg vermindert. Hiervoor diende Ford wel diep in de bak van hoge-weerstands-staal te grijpen.
Een Sportversie die meer is dan alleen maar looks.
Voor zij die nog wat meer dynamisme zoeken heeft Ford een Sport-versie ontwikkeld waarbij de term “Sport” zich niet tot één of andere spectaculaire spoiler beperkt. Zo krijgt de ophanging een specifieke afstelling, wordt de koets wat lager gelegd, de veren stijver en worden de rolbewegingen van de koets ingetoomd. En tot slot wordt de stuurinrichting wat steviger.
Op de weg…
Aan het stuur zijn de verschillen tussen de « gewone » en de Sport dadelijk merkbaar. Het stuur voelt aangenamer aan, terwijl de carrosserie minder overhelt. Maar ook in de gewone versie wordt je met een erg goed weggedrag verwend. De voortrein stuurt messcherp, terwijl de auto erg gezond reageert op allerhande manoeuvres. Hoewel hij minder sportief rijdt als de Mazda 2, is de Fiësta erg efficiënt en zeker in de Sport-versie gaat hij behoorlijk vlot. Het comfort is bij deze laatste eerder aan de droge kant, maar blijft steeds acceptabel. Als je van comfort spreekt, spreek je ook van geluidsisolatie en die is bij deze kleine Ford erg geslaagd. Of het nu rolgeluiden, motorgeronk of windgeruis zijn, ze worden allemaal netjes weggewerkt. Tijdens onze kennismaking op de kleine wegen van Toscane krijgen we twee motoren voorgeschoteld. Enerzijds vinden we de bekende 1.6 TDCi van 90 pk terug en als tweede mogen we de nieuwe 1.6 Ti-VCT van 120 pk onder handen nemen. Beiden zijn duidelijk vanaf de laagste toerentallen beschikbaar, terwijl ze tot in de hoogste omwentelingen mooi lineair hernemen. De benzinemotor heeft wat meer punch en klinkt erg sportief, maar ook de diesel weet zich goed te verdedigen en is meer dan krachtig genoeg om met de hedendaagse verkeersstroom mee te drijven.
Een mooi motorenpalet
Bij de benzineversies vinden we ook nog een 1.25i die zowel in 60 pk als in 82 pk-versie verkrijgbaar is. Als volgende vinden we een 1.4 van 92 pk, om tenslotte bij de 1.6 van 120 pk te eindigen. Bij de diesels vinden we twee oude bekenden terug. De 1.4 TDCi levert 68 pk, terwijl zijn 1.6 TDCi-broer er 90 produceert. Beide motoren kunnen echter enkel met een manuele vijfbak uitgerust worden, terwijl de 4-bak-automaat voor de 1.4i voorbehouden is.
Prijzen en vooruitzichten
De goedkoopste Fiësta is de 1.25i Ambiente en die moet als driedeurs12.000 € kosten. Met 18.300 € wordt de 1.6 TDCi Sport 5-deurs momenteel de topversie. Maar dan willen er wel dadelijk aan toevoegen dat de 1.6 benzine nog niet geprijsd is. In ieder geval raden we jullie toch aan om dadelijk voor de “Trend” te kiezen, want voor het luttele prijsverschil van 700 € biedt die extra’s als centrale vergrendeling met afstandsbediening, hoogteregeling voor de bestuurderszetel, electrische ruiten vooraan, elektrische regelbare en verwarmde spiegels, radiCD met MP3, enz…
Voor de toekomst kondigt Ford de komst van een Econetic-versie aan, waarbij de 1.60TDCi slechts 98 gr/km CO2 zal uitstoten. Voor de sportievelingen onder ons komt er ook nog een ST, die waarschijnlijk de 1.6 THP van bij PSA onder de kap zal krijgen. Dat belooft.