Geen geheimen of mirakels: om een CO2-uitstoot van 104 of 99 g/km te bereiken, paste Ford beproefde technieken toe die we al bij concurrenten terugvinden. In Ford-taal heet dat dan Smart Regenerative Charging (energierecuperatie), Low Tension FEAD (Front End Accessory) en Auto Start Stop. Om de bestuurder te helpen bij een ecologische rijstijl, integreert Ford het informatiesysteem Ford Eco Mode in het dashboard. Laten we dat eens meer in detail bekijken.

Première voor Ford

De nieuwe Focus Econetic vijfdeurs is de eerste Ford in Europa die het Auto Start Stop-systeem aanbiedt. Dit systeem combineert de start-stopfunctie met een energierecuperatiesysteem. Auto Start Stop legt de motor automatisch stil als de auto stilstaat en start opnieuw als de bestuurder dat wil. Opvallend is dat het start-stopsysteem maar 0,3 seconden nodig heeft om de motor weer op te starten.
Om de vele herstarts te doorstaan, werd de startmotor verbeterd met een sterkere elektrische motor en robuuster rondsel, waardoor het geluidsniveau daalt. Een geavanceerde batterij is nodig voor de vele laad- en herlaadcycli. Zo stabiliseert een tweede batterij achter de voorbumper de spanning tijdens de veelvuldige herstarts. Met een druktoets op het instrumentenbord kun je het start-stopsysteem uitschakelen.

Verbetering…

Het Smart Regenerative Charging zet tijdens het remmen de kinetische energie van de auto om in elektrische energie die de batterij oplaadt. Die batterij wordt permanent gecontroleerd en communiceert met het start-stopsysteem. Zo zal de motor nooit stilgelegd worden als de spanning te laag is.

…op alle niveaus

Om het verbruik te verminderen, pakten de ingenieurs de wrijvingsverliezen aan. Ze ontwierpen het Low Tension FEAD (Front End Acessory Drive). Dankzij een nieuw ontwerp van de ophanging en de aandrijfring van de alternator, kon de spanning van de riem verminderd worden. Daardoor ontstaat minder wrijving en dus ook een lager verbruik.
De 1.6 TDCi kreeg nieuwe injectoren en een herzien inlaatsysteem. Het motorbeheer werd aangepast terwijl de uitlaat wordt voorzien van een zuurstofsonde en - eindelijk - een partikelfilter. De versnellingsbak telt nog altijd vijf verhoudingen, maar de drie hoogste gangen werden verlengd.
Om het aerodynamisch rendement te verhogen, ligt het koetswerk een centimeter lager en werd het radiatorrooster voor een deel dichtgemaakt. Hierdoor kun je de Econetic niet met een trekhaak uitrusten, want het koelsysteem is niet berekend op een zwaardere last. De motor werkt met olie met een lagere viscositeit en Ford monteert Michelin Energy Saver-banden maat 195/65R15 met lage rolweerstand.

Gadget

Systemen die de bestuurder helpen om het verbruik onder controle te houden, worden stilaan een must. Hier vinden we de Ford Eco Mode op het instrumentenbord. Die helpt de bestuurder op de meest economische manier te rijden. De rekeneenheid controleert de snelheid, de versnelling en de manier van rijden en maakt zo een profiel op van de bestuurder. Afhankelijk van de rijgegevens geeft de Ford Eco Mode de meest economische rijstijl aan. Volgen het persdossier dan toch, want tijdens de persvoorstelling in het zuiden van Frankrijk kon het systeem niet helemaal overtuigen.

Rijplezier intact

Het onderstel van de Ford Focus staat bekend als een van de beste uit het segment. Op de kleine wegjes rondom Nice mochten we dan ook van een levendige en prettig sturende auto genieten, wellicht dankzij het standaard Sport-onderstel. De banden met lage rolweerstand zijn enerzijds niet zo precies als laagprofielbanden, maar anderzijds niet zo oncomfortabel. Remmen en stuurinrichting staan op het niveau van de ophanging, dus ook hier hebben we geen reden tot klagen.
De TDCi blijft een vlotte motor, ook al voel je de langere overbrengingen tijdens de hernemingen. Het gemiddeld verbruik tijdens onze test bedroeg 5,2 l/100 km. Niet uitzonderlijk, maar je kunt zonder veel moeite beter doen. In de stad en op de autosnelwegen reden we vrij rustig, maar we moeten toegeven dat we in de Zuid-Franse bergen niet echt getreuzeld hebben.

Auto Start Stop in optie

De Ford Focus Econetic II is beschikbaar in twee koetswerkvormen: de vijfdeurs en de break. Tegelijkertijd kun je kiezen tussen twee vermogenversies: 90 en 109 pk. In beide gevallen wordt de CO2-uitstoot beperkt tot 104 g/km en bedraagt het verbruik 4 l/100 km. Alleen de vijfdeurs kan optioneel met het start-stopsysteem van 650 euro uitgerust worden. Hierdoor valt de CO2-uitstoot terug tot 99 g/km, terwijl het gemiddelde verbruik tot 3,8 l/100 km daalt. We betwijfelen of dat het model veel succes zal kennen in België, want de versie met 104 g/km kan van dezelfde premies genieten.