De vorige Focus RS (zoals afgebeeld op de foto) dateert uit 2009, maar de derde Focus-generatie moest het zonder RS stellen. Van de recent voorgestelde nieuwe Focus komt er wel opnieuw een sportieve topversie die nog een stap verder gaat dan de ST. “Om het RS-logo te verdienen moet een voertuig een verfijnde, compromisloze rijdersauto zijn met uitzonderlijke prestaties op het circuit en tegelijk een voortreffelijk rijgedrag in dagelijkse omstandigheden”, luidt de uitleg van Ford.

Welke motor?

De hamvraag is natuurlijk voor welke krachtbron Ford kiest, wat nog niet officieel bekend is. De vorige RS werd aangedreven door een 2.5 vijfcilinder met turbo en 305 pk. Volgens het doorgaans betrouwbare Auto Motor und Sport gaat het deze keer om dezelfde EcoBoost-viercilinder als in de nieuwe Ford Mustang: een 2,3 liter met een vermogen van 330 tot 350 pk.

Nieuwe afdeling

De nieuwe Focus RS, verwacht in de loop van 2015, wordt de eerste RS die niet alleen in Europa maar wereldwijd op de markt komt. Hij past binnen de strategie van Ford om meer sportieve modellen te lanceren. Om precies te zijn: twaalf sportieve modellen tegen 2020, waaronder de Focus RS.

Ford roept hiervoor een nieuwe divisie in het leven. Ford Performance, dat de krachten bundelt van Team RS, Special Vehicle Team (SVT) en Ford Racing, wordt een ontwikkelings- en testlaboratorium voor sportieve producten, onderdelen en accessoires. Deze afdeling moet de nodige kennis vergaren over aerodynamica, aandrijflijnen, prestaties en brandstofefficiëntie, kennis die ook bij ‘gewone’ Fords kan gebruikt worden.