De Focus ST gepresenteerd in avant-première in Genève is oranje. Een kleur die zo opwindend is als z’n karakter. De ST beschikt immers over een vermogen van ongeveer 220 pk. Deze dynamische versie uit de Focus-familie is voorzien van een Duratec ST 2.5-liter turbomotor met 5 cilinders en zes handmatige versnellingen. Om aan de weg te kleven Uiterlijk steekt de ST z’n sportieve karakter niet onder stoelen of banken. Hij is uitgerust met de 225/40 banden met een laag profiel en de fraai vormgegeven 18-inch aluminium wielen met vijf spaken. Samen met de onlangs geïntroduceerde Fiesta ST en de Mondeo ST220 is de nieuwe Focus ST het schoolvoorbeeld van de sportieve kwaliteiten van de Ford ST-modellen. Een gespierde stijl Het visuele gewicht van de voorbumper is vergroot voor een laag zwaartepunt en daarnaast is de Focus ST voorzien van een agressieve onderste grille in de vorm van een omgekeerde trapezoïde. De bovenste grille van de Focus ST is langer en smaller dan die van de basismodellen van de Focus. Verder zijn beide grilles voorzien van een grafiet raster met een typisch driehoekig patroon dat mechanisch vermogen suggereert. Naast de bovenkant van de onderste grille zijn de mistlampopeningen afgewerkt met geruwd aluminium. Achteraan ook Aan de achterzijde zijn het achteruitrijlicht en de mistlampen op dezelfde manier afgewerkt, terwijl de onderste bumper zorgt voor een visueel ‘venturi-effect’ waaruit de dubbele verchroomde sportuitlaat tevoorschijn komt. De speciaal gevormde stootstrippen – die zijn afgestemd op de neus van de voorste bumper – benadrukken nog eens het lage zwaartepunt. De Focus ST heeft ook een meer doelgerichte achterspoiler. De spoiler zorgt voor een aërodynamisch en visueel effect, is breder dan de achterklep en komt tot net boven de hoog gemonteerde achterlichten van de Focus. Sportief interieur Het interieur van de nieuwe Focus ST is ook van belang voor de sportieve uitstraling. Het extra instrumentenpaneel is een van de speciale designelementen aan de binnenkant van de Focus ST. Onder de halfronde wenkbrauwachtige vorm bevindt zich een drietal meters voor de druk van de turbocompressor, de olietemperatuur en de oliedruk. Deze nieuwe meters zijn net als de snelheidsmeter, toerenteller en temperatuur- en benzinemeters in het primaire instrumentenpaneel voorzien van een nieuw jasje met een aluminium opaalkleur die past bij de overige interieuraccenten van geruwd aluminium. De zwarte dakhemel en A-dakstijlen van de Focus ST geven het interieur een donkere, efficiënte uitstraling, waardoor het als het ware overkomt als de cockpit van een gevechtsvliegtuig. Leder, aluminium en rood Het met leer beklede stuurwiel heeft een extra dikke rand met stevige duimgrepen en drie spaken met een afwerking van geruwd aluminium. Het rode ST-logo is in de middelste spaak gegraveerd. De met leer beklede versnellingshendel van geruwd aluminium is voorzien van een rode afbeelding met de zes versnellingen. In de Focus ST zijn voor bestuurder en passagier speciale sportstoelen geplaatst die zijn bekleed met een combinatie van leer en oranje antislipstof voor een optimale ondersteuning. De portierpanelen zijn bekleed met bijpassend leer dat een mooie aanvulling vormt op de speciale ST-portiergrepen van geruwd aluminium. Overige aluminiumdetails in de Focus ST zijn de speciaal ontworpen sportieve pedalen met in aluminium gegoten rubber en de unieke panelen voor de instaplijsten. Nog dit jaar De nieuwe Focus ST wordt al binnen een jaar na de introductie van de gewone Focus-reeks geïntroduceerd (eind 2005 dus) en daarmee is de Focus ST sneller op de markt dan de eerdere ST-modellen. Uitgebreide technische details van de nieuwe Ford Focus ST worden tegen de tijd van de introductie, eind 2005 bekendgemaakt. Nog een beetje geduld dus ... © Olivier Duquesne

Source : Ford