François Piette

4 JAN 2013

Straffe koffie

Ben je een huisvader of -moeder met haast? Dan heb je geluk, want de categorie van de turbulente kleine gezinswagens was nog nooit zo groot. In afwachting van de nieuwe Volkswagen Golf GTI krijgen de Renault Mégane RS, Mazda 3 MPS en Alfa Gliulietta QV er een stevige concurrent bij in de vorm van de Ford Focus ST. Hij heeft een cilinder minder dan vroeger,  maar zijn karakter bleef intact.
 

Eén cilinder minder

De vijfcilinder was uniek, zorgde voor een atypisch geluid in deze categorie en maakte de charme van de vorige Focus ST. Helaas werd hij al snel veroordeeld voor zijn overmatige dorst. En dus ziet Ford zich verplicht om een klassieke motor (lees: een viercilinder) onder de motorkap van de sportieve ST te lepelen. Een pittig temperament weet gelukkig de meubelen te redden.

Koetswerk

Ook qua koetswerk breekt Ford met zijn eigen regels. De vorige ST was beschikbaar als drie- en vijfdeurs, maar de nieuwe alleen met vijf deuren. Wie snel de meubels van zijn schoonmoeder wil vervoeren, kan ook een Clipper (break) bestellen.

De ST laat duidelijk weten dat hij sportief is: badges bij de vleet, opvallende kleuren, specifieke velgen, brede zijschorten en twee trapeziumvormige uitlaten. Kortom, hier valt niet mee te lachen. Nogal tuningachtig? Zeker in deze groene kleur, maar vulgair wordt het gelukkig niet.

Zelfde stijl binnenin

De interieursfeer sluit aan bij het exterieur: inzetstukken in levendige kleuren, een klein stuurwiel dat goed in de hand valt, een donkere dakhemel, veel logo’s en instrumenten verrijkt met drie bijkomende tellers bovenaan de boordplank. Geen twijfel mogelijk, deze schoonheid heeft temperament. 

Zeer mooi, hoewel …

We zitten goed in de Recaro-zetels en het sportieve Ford-universum bevalt ons wel. Dan bekijken we de boordplank en vooral de geluidsinstallatie van naderbij … Daar knelt het schoentje. De ergonomie is rommelig door een overvloed aan knoppen die niet altijd begrijpelijk zijn en we betreuren dat de versnellingspook zo ver naar voren staat.

Kijkje onder de motorkap

Voor we gaan rijden, kijken we even onder de motorkap. Daar ligt een tweeliter viercilinder turbobenzine die 250 pk ontwikkelt. Vooral het koppel ziet er aantrekkelijk uit: 360 Nm bij 1.750 tr/min. De versnellingsbak (alleen handgeschakeld) telt zes verzetten. De motor heeft één cilinder minder dan vroeger, maar Ford werkte aan het geluid en zorgde voor akoestische effecten van de in- tot de uitlaat om de ronkende bas te behouden. 

Vuurwerk

Geen twijfel mogelijk, de nieuwe motor heeft inhoud. De 250 paarden hebben maar een kleine beweging van de rechtervoet nodig om los te breken op de voorwielen. De motor is meteen aanwezig en blijft sterk duwen tot ongeveer 5.500 tr/min, daarboven dooft hij langzaam uit. Terwijl je de auto voelt duwen onderin de rug, weerklinkt het warme geluid van de viercilinder. Wat een prachtige klank! Een beetje kunstmatig, maar wat maakt het uit? De versnellingsbak schakelt snel en de spreiding verdient alleen lof.

Tegensturen

De Focus ST is iets ‘slordiger’ dan de Mégane RS, maar daarom niet minder leuk. De Fransman boort de Ford de grond in qua doeltreffendheid, maar die haalt de schade in met een speels evenwicht dat de hele dag een glimlach op je gezicht tovert. De Focus reageert zeer prompt als je jouw voet van het rechterpedaal licht en behoudt een mooi evenwicht in de bochten. Meer nog, hij blijft comfortabel en zacht voor onze kwetsbare rug.

Teleurstellend zijn de middelmatige grip bij nat weer en de koppelreacties in het stuurwiel bij acceleraties. Spring dus zacht om met het rechterpedaal als de weg er niet perfect bij ligt. Sportievelingen, weet dat het ESP regelbaar is in drie niveaus: On (wat al veel speelruimte geeft), Sport (bijzonder tolerant) en Off (jij bent helemaal de baas!). 

Prijzen

Op het eerste gezicht heeft de Focus ST een pittige basisprijs: 29.000 euro. Maar voor die prijs levert Ford veel uitrusting, zoals automatische grootlichten, antiverblindingsspiegels, een multifunctioneel stuurwiel, Recaro-zetels, Bluetooth- en USB-verbindingen, 18-duimsvelgen, enzovoort. Door de drie uitrustingsniveaus lopen de prijzen op tot 32.000 euro. Allerhande rijhulpsystemen zijn beschikbaar, van een waarschuwing voor witte lijnen tot een automatische noodrem of een systeem dat verkeersborden leest.

Toch zijn er twee tekortkomingen: een vrij hoog verbruik dat heel moeilijk onder 9 l/100 km blijft (nog altijd veel beter dan de vijfcilinder) en een algemene garantie van slechts twee jaar.

Conclusie

De Alfa Romeo Giulietta QV is sensueler, de Renault Mégane RS doeltreffender en de Mazda 3 MPS krachtiger. Maar de Focus ST is een compromis om enthousiast van te worden: zijn motor is pittig en klinkt hees, de wieltreinen zijn afgestemd op rijplezier en de architectuur met vijf deuren maakt hem dagelijks bruikbaar. Voor pure sportievelingen blijft het hopen op een Focus RS.

Advertentie
Advertentie
Advertentie