Onder het witte kleedje met twee nostalgische blauwe strepen van de nieuwe GT350 schuilt de ideale sportwagen voor het circuit, maar ook voor bochtige wegjes. De ophanging werd grondig herzien: de schokdemping werkt adaptief, diverse elementen werden verstevigd en lichter gemaakt en de remmen zijn erg sterk dankzij schijven die vooraan zelfs een diameter van bijna 400 mm hebben. Het differentieel met beperkte slip en de manuele zesbak maken van deze Mustang het perfecte speeltje voor liefhebbers van ouderwets driften.
Zoals een Ferrari?
Onder de motorkap vaart Ford tegen de stroom in. Terwijl de concurrentie het aantal cilinders vermindert en turbo’s toevoegt, verkiest Ford een klassieke atmosferische motor. Die onderging wel enkele aanpassingen om 500 paarden te leveren: de 5.2 V8 kreeg een ‘vlakke’ krukas, zoals de V8 van Ferrari, wat voor een andere ontstekingsvolgorde zorgt.
Die techniek zien we ook in wedstrijdmotoren. Deze motoren onderscheiden zich door een minder zacht karakter bij lage toerentallen en een wildere loopcultuur bij hoge toeren. Ook het geluid is typisch en lijkt meer op twee gekoppelde viercilinders dan op een gewone V8. De geluidsspecialisten van Ford verzekeren dat hij ‘typisch Amerikaans’ klinkt.