François Piette

9 DEC 2010

Een honderdjarige op de testbank

Deze auto is een waar monument. Hij werd zelfs uitgeroepen tot de belangrijkste auto van de 21ste eeuw. Het was de eerste auto die letterlijk van de band rolde. Bovendien was hij betaalbaar, waardoor de arbeiders die de Ford T bouwden hem ook zelf konden kopen. Een première voor de automobielwereld en meteen de start van de popularisering van de auto. Maar hoe ervaart een bestuurder de Ford T in 2010. Rij je even mee?

Presentatie

De Ford T werd meer dan een eeuw geleden ontworpen. Logisch dus dat hij sterk verschilt van een moderne auto. Onder de motorkap ligt een 2,9-liter viercilinder die het bescheiden vermogen van 20 pk levert.

Dat ligt mijlenver verwijderd van de hedendaagse prestaties, maar de motor kon toen al draaien op ethanol. De Ford T kon niet lang van dat voordeel genieten, het alcoholverbod in de jaren twintig maakte hier snel een einde aan.

Voor de ontsteking deed Ford een beroep op een magneto, terwijl de motor werd gestart met een zwengel. De elektrische starter was immers nog niet uitgevonden. De versnellingsbak telde twee epicloïdale versnellingen plus een achteruit.

Geschiedenis

“Deze auto is beschikbaar in elke kleur, zolang het maar zwart is.” Met deze boutade vertelde Henry Ford dat hij de auto zo goedkoop mogelijk wou produceren. Zwart kostte nu eenmaal het minst. Uiteindelijk werd de T ook in meer levendige kleuren gespoten.

De productie startte in 1908 en in de lange periode dat hij van de band rolde, evolueerde de Ford T weinig. Op technisch vlak verdween messing in de constructie, werd de waterpomp vervangen door thermosifonsysteem, verbeterde magneto en werd een elektrische starter gemonteerd. Vooral de bouwtijd verminderde: in 1914 knutselden de arbeiders in 93 minuten een complete Ford T in elkaar.

De Ford T werd een waanzinnig succes met meer dan vijftien miljoen verkochte exemplaren. In 1927 werd de Ford T vervangen door de Model A.

Aangezien de Ford T heel economisch moest zijn, werden de productiekosten zo laag mogelijk gehouden. Ford hergebruikte zelfs de houten planken waarmee de onderdelen vervoerd werden.

Op weg

Rijden met de Ford T is een hele belevenis. Voor de bestuurder staan drie pedalen, maar daar houdt de vergelijking met moderne auto’s op. Met het linkerpedaal verander je van versnelling, met het middelste pedaal schakel je in achteruit en met het rechterpedaal bedien je de rem op de transmissie. Het ‘gaspedaal’ bedien je met de hand. Een hendel aan de rechterkant van het stuur blijkt eveneens een versnellingspook te zijn. Een hele soep als je gewend bent aan moderne auto’s. Bij gebrek aan een koppeling was de Ford T, met wat fantasie, de eerste auto met sequentiële bak.

In de Ford T zit je erg hoog en heb je een goed overzicht op de weg. Na wat studeerwerk heb ik de gebruiksaanwijzing onder de knie en rest er me niets meer dan te genieten van het ongelooflijke koppel van de viercilinder.

Als je het linkerpedaal volledig omhoog laat komen, zit je in de hoogste versnelling en bereikt de Ford T zijn topsnelheid: meer dan 70 km/u. Aan die snelheid zorgt de T voor heel wat sensaties. Zeker als je remt, want hij vertraagt alleen op de (erg dunne) achterwielen. Gevolg: bij de minste oneffenheid blokkeren de achterwielen.

De ophanging is droog, maar verteert toch bijna alle obstakels die je tegenkomt. Opvallend: de Ford T weegt maar 550 kg of zowat de helft van een hedendaagse Renault Twingo.

In de garage…

Ook vandaag nog is de technisch eenvoudige T gemakkelijk te onderhouden. Zowat alle onderdelen zijn beschikbaar want veel liefhebbers fabriceren ze zelf. En dan nog spotgoedkoop! Het enige waar je wat aan moet wennen, is de erg korte onderhoudsinterval: elke 1.500 km moet de olie vervangen worden. En af en toe moet de magneto in onderhoud voor een nieuw spoel. Voor de rest… rijden maar.

Hoeveel kost het?

Er zijn heel wat koetswerkvarianten van de Ford T. Voor een erg mooie roadster moet je ongeveer 15.000 euro neertellen. In tegenstelling tot zijn Italiaanse collega’s is de Ford T erg waardevast en fluctueren de prijzen amper.

Conclusie

De Ford T was de eerste auto die in serie gebouwd werd, waardoor je niet meer rijk hoede te zijn om een auto te kunnen kopen. Bovendien zorgde het geniale brein van Henry Ford ervoor dat de T tegelijk betrouwbaar en praktisch was. Veel constructeurs haastten zich om het concept over te nemen en zelfs de hedendaagse auto-industrie werkt nog volgens de principes van Ford.

De Ford T is een trotse en frisse honderdjarige en verdient dan ook zonder meer de titel van belangrijkste auto van de 20ste eeuw.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie