François Piette

16 SEP 2009

Francorchampagne: de BTCS pikt de draad op een explosieve manier weer op !


De deelnemers aan de Belgian Touring Car Series 2009, waarvan sommigen de 24 Uren van Zolder betwist hebben, staan te popelen van ongeduld om er weer in te vliegen. Na de 25 Uren VW Fun Cup hadden de ingenieurs en mecaniciens heel wat tijd om de bolides klaar te stomen voor de laatste twee confrontaties van het seizoen. De eindsprint wordt dit weekend ingezet met de Francorchampagne en wordt afgerond op 24 en 25 oktober in Zolder met een meeting die bijzonder spannend belooft te worden.

Maar alles op zijn tijd. Iedereen concentreert zich nu op de twee 90 minuten durende manches in het kader van de Francorchampagne. De titelkandidaten hebben hun rekenmachintje al klaar liggen, maar alle scenario's kunnen veranderen door het onvoorspelbare van de sport. Niet alleen de toenemende spanning zal een rol spelen, maar ook de weergoden hebben een invloed op het hele gebeuren. Aan de vooravond van de herfst durft het al eens te spoken boven Spa.

Joker or not joker…

In het algemeen klassement kunnen mathematisch nog vier teams kampioen worden. In werkelijkheid draait de titelstrijd uit op een duel tussen Bouvy-Kelders en Vanbellingen-Maes, want de kansen van De Crem-Schroyen en Stéveny-Dockerill zijn louter theoretisch. Om de titel nog te pakken zouden de teams van de Audi A4 Silhouet en de KIA Pro_Cee'd Silhouet immers een foutloos parcours moeten afleggen en daarbij moeten ze kunnen rekenen op ongelofelijk veel pech voor de andere titelkandidaten in alle vier de races. Dat kunnen we ons maar moeilijk voorstellen…

Toch mogen we op de piloten van SpeedWorld en Chad Racing rekenen om de boel in vuur en vlam te zetten. Die opmerking geldt trouwens ook voor de andere formaties in de topklasse, zoals Cleynhens-Smits-Thiry, Franchi-Vannerum-Turco (Jaguar X-Type Silhouet), Moonens-Redant (BMW M3 Silhouet), Martin-Chouvel (Mazda RX8 Silhouet) en Wauters-Vanthoor (KIA Pro_Cee’d Silhouet).

Toch zal de aandacht toegspitst worden op de Renault Mégane van Delahaye Racing en de BMW M3 van KS Motorsport. Die laatste bolide is uitermate efficiënt op het circuit in de Ardennen… maar zijn rivaal heeft zijn achterstand flink verminderd sinds de wagen uitgerust werd met een beter gestroomlijnd koetswerk.

Een interessante troef voor Frédéric Bouvy en Christian Kelders is het feit dat ze nog geen opgave lieten optekenen, waardoor ze nog een joker achter de hand kunnen houden. Steve Vanbellingen en Ruben Maes kunnen zich geen foutje meer veroorloven, want ze tellen al twee slechte resultaten (eerste manche van de Francorchampions en een matige 12 Uren). Ze moeten trouwens 35 seconden in de pits blijven staan op basis van het geldende Pro-Am reglement van dit seizoen.

 

Spannend in S2 en T3 !

Een van de opvallende vaststellingen van de BTCS 2009 is de spanning op alle niveaus van het peloton. Wat geldt voor S1, geldt zeker ook voor de S2, T3 en T2. In alle klassen worden dit weekend erg spannende races verwacht.

Grégory Servais en Loïc Fontaine staan momenteel vijfde algemeen en rijden een voortreffelijk seizoen met de Touring Cup van Gomez Compétition. De top 5 volstaat echter niet voor de Luikenaars. In klasse S2 beleggen ze momenteel op de 2de plaats achter hun teamgenoten Michael Schmetz en Arnaud Gomez. De piloten zullen zeker geen rekening houden met teamorders…

Zij zijn echter niet de enige kanshebbers in hun klasse. Na een prima score in de proloog van de 25 Uren VW Fun Cup, hebben Armand Fumal en Maxime Soulet hun laatste woord nog niet gesproken. Ook Christophe Anquetil (dit weekend bijgestaan door Dirk De Groof in de derde wagen van Gomez), Richard-Viron (Touring Cup MTE) en het duo Nathalie Maillet-Nicolas De Keyser met hun Roadster S, willen ook op de voorgrond treden.

De klasse T3 staat meer dan ooit in het teken van de strijd tussen SEAT en BMW. Maar liefst zeven Leons Supercopa komen aan de start. Naast de vertrouwde wagens van Denospi (Rosoux-Geoffroy), Spork Racing (Adriaenssens-Meulders), Astur Car (Capocci-Minette) en Club SEAT-RED (Corthals-Barthez), komen ook die van Signa Motorsport (Chaillet-Vannerom en Vanbellingen-Cambier) en van Due GI Racing (Cassera-Memmola) aan de start. Er zijn verschillende BMW's die de machtsgreep van de Spaanse wagens willen afslaan: M3 E90 WTCC van Qvick-Jonckhere, M3 E46 coupé van Dumont-Schmit en Verpoort, M3 E46 van Linnertz-Dallemagne-Haddouche, 130i's van Buffet-Buffet en Barthe-Schmit, zonder de fameuze 120d van de Nederlanders Den Boer-Rijnbeek te vergeten.

Een indrukwekkend escadron Renault Clio's

De strijd voor de overwinning in T2 gaat tussen Alfa Romeo, Honda, Renault, Peugeot en Mini. Michel Plennevaux en Guy Katsers staan aan de leiding in het kampioenschap met hun betrouwbare en snelle Alfa 156. Maar ze trachten een definitieve kloof te slaan. Surinx Racing zet twee Honda's Civic in voor De Graef-Van Kelst en Daerden-Van Laere, terwijl Renault vertegenwoordigd wordt met een indrukwekkende armada van tien Clio's. Culot-Bonneel, Lequeux-Ueberecken, Stevens-Bessems, Mertens-Ooms, Sterckx, Franck en Waszczinski krijgen het gezelschap van Packmans-Dubreucq en de Fransen Tassin-Vendeville-Van Gelder-Tonzery, die de BTCS ontdekten tijdens de Trophée de Bourgogne.

Precies in die meeting in de Bourgogne maakten Augier-Lamotte hun debuut met de kleine Peugeot 206 CC. De ervaring is hen goed bevallen, want de Fransen zijn dit weekend terug van de partij. In de Francorchampagne zal voor de eerste keer de Mini te zien zijn die geprepareerd werd en bestuurd wordt door Yvan Muller.

Animatie

De affiche is erg goed gevuld en gevarieerd (VW Fun Cup, Belgian Historic Cup, Caterham en de historic F1's van de EuroBOSS). De traditionele handtekeningensessie wordt bij het aperitief georganiseerd. De invoerders die de kampioenschappen van SpeedWorld steunen, zullen hun nieuwste modellen voorstellen. Klanten en medewerkers zullen met de straatversies voor de start van de tweede BTCS-manche enkele rondjes op het circuit rijden
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie