François Piette

24 NOV 2009

Frankrijk viert op de World VW Fun Cup


Tijdens de World VW Fun Cup op het circuit van Misano, verwachtte men de Italiaanse en Belgische teams in de kop van de wedstrijd. De teams waren op de afspraak... maar konden de heerschappij van de Fransen Wilfried Merafina en Emmanuel Orgeval niet breken. Het Franse duo domineerde het evenement op meesterlijke wijze en won voor de Belgen Pierre Piron-Alain Delrez en de Italianen Bergamaschi-De Castro-Nale. In de categorie « benzine » was het zwart-geel-rode kamp wel aan het feest dankzij Patrick Van Impe-Michael Leenders.

Na een erg vlot georchestreerde opstelling van de startgrid, ging de meute van 57 VW Fun Cups met enkele seconden voorsprong op het tijdschema van start voor de eerste manche van 180 minuten. Na dat eerste deel zouden de tellers weer op nul gezet worden voor alle formaties die evenveel ronden hadden afgelegd als de leiders. Poleman Simone Pellegrinelli (GDL Racing 9) werkte als leider de eerste ronde af, maar Luigi Vroman (Racing Club Partners 1) en Emmanuel Orgeval (TTM DTI) zaten meteen mee vooraan. In de derde ronde nam de Fransman de leiding over. Stelselmatig liep hij uit op de rest van de groep, met daarin Manu Nava (Cornélis Racing Quick), Pierre Piron (Astur Car) en Michel Simul (Colson Racing).

Omwentelingen

De eerste opmerkelijke opgave tijdens deze World VW Fun Cup noteerden we na een goed uur wedstrijd. Fabio Paoleschi had net Michel Simul heeft afgelost in de Belgische kampioenenwagen van 2009 toen hij vroegtijdig naar de pits moest. De diagnose was onverbiddellijk: de houder van de distributieriem is stuk en Colson Racing moest opgeven: « Mechanische pech, daar kan je niets tegen doen... We hadden graag ons seizoen bekroond met een uitschieter, maar het zal voor 2010 zijn, » besloot Victor Colson, de baas van het team, filosofisch. En er gebeurtde nog meer: aanrijding voor Nathalie Maillet (Racing Club Partners 1), uitlaatcollector gesmolten en olieradiator geëxplodeerd bij Pierre-Etienne Bordet (Rétrodor), gebroken versnellingsbak op de VW Fun Cup benzine van Nigel Greensall (D&D Financials) en een aanrijding voor Paolino Chimentin (MIHC Sport).

Wilfried Merafina en Emmanuel Orgeval (TTM DTI) staken er duidelijk bovenuit. Tijdens het tweede en derde uur van de race bleven ze het veld aanvoeren, waarbij ze steeds meer concurrenten op een ronde zetten. Aan de finish van de eerste manche hebben slechts zes teams evenveel ronden afgelegd. Het is duidelijk dat de winnaar van deze 4de World VW Fun Cup een van hen zal worden. Achter de Franse tandem eindigden drie Italiaanse formaties, in volgorde Flaminio-Calcinati-De Castro (BD Racing 2), Bergamaschi-De Castro-Nale (BD Racing 1) en Merlo-Palopoli-Memmola (G-Force), en de snelste Belgen Nava-Gressens-Vanhakendover (Cornélis Racing Quick) en Piron-Delrez (Astur Car) binnen dezelfde ronde.

De « benzinewagens » mee vooraan

De Italianen Cassera-Pellegrinelli (GDL Racing 9) verloren pas 10 minuten voor de finish van het eerste deel een ronde. Toch moeten zij samen met heel wat teams het tweede deel voor de fun rijden. Verder volgen Debrus-Martin-Rosoux (Debrus Design .com), die kampen met bizare pech: « De motor produceert zijn normale vermogen, maar we missen snelheid ». Na hen komen Vandenabeele-Gérard-Mondron (VV Speed) en Godard-Ryhon-Brugmans (Cityzen Promotion Immobilière).

In deze eerste drie uren viel op hoe competitief de tenoren van de categorie voor benzinemotoren wel waren. Van Impe-Leenders (SWR Arabian Sun Horses) en Jacob-Bonnel (Optimum Racing 2) eindigden op de 12de en de 13de plaats. De eerstgenoemde formatie beleefde nochtans een spannend slot van dit deel, want met de finish in zicht gaf de ophanging vooraan rechts de geest . Toch haald Patrick Van Impe de finish. Tijdens de 5 minuten die de mecaniciens krijgen om de auto klaar te maken voor de start van de tweede confrontatie, slaagde het serviceteam er in om het defecte onderdeel te vervangen: « Ze herstelden het in amper 3 minuten. Ongelofelijk. Daar doe ik mijn petje voor af!» aldus de piloot.

Ongenaakbare leiders

Tijdens de "rust", verloor de kopgroep een concurrent. Merlo-Palopoli-Memmola vervingen immers hun remblokken en moesten dus uit de pitlane starten bij de tweede race. Bovendien kostte het hen een ronde straftijd. Er bleven nog maar vijf teams over voor de overwinning. Kort na de herstart werd het vijftal uitgedund tot een kwartet. Manuel Faminio (BD Racing 2) viel immers terug door een lek in het koelsysteem.

Maar,Emmanuel Orgeval maakte ook deze keer meteen duidelijk dat hij de baas was in deze World VW Fun Cup. Met een goede seconde per ronde diepte hij een comfortabele voorsprong uit op Pierre Piron, die nochtans voluit ging. Manu Nava volgde op korte afstand, terwijl Sabino De Castro in het peloton verzeild was geraakt na het vervangen van de remblokken.

Hoewel ze geen aanspraak meer konden maken op de eindzege, maakten verschillende teams er een erezaak van om tijdens de tweede race mee vooraan te strijden. Merafina-Orgeval bleven echter de ongenaakbare koplopers. Hun land- en teamgenoten Grégory Guilvert-Bruno Besson (TTM) stuurden hun "benzine" VW Fun Cup zelfs naar de top 5 algemeen, tussen de TDI's BlueMotion. Nathalie Maillet-Luigi Vroman-Philippe Stéveny-Olivier Bouche (Racing Club Partners 1) bewezen dat ze zonder de twee aanrijdingen, mee hadden kunnen strijden voor een podiumplaats, François Godard-Sébastien Ryhon-René Brugmans (Cityzen Promotion Immobilière) reden aan hetzelfde tempo als de tenoren, terwijl de jongeren Cédric Bollen-Nicolas Lamy-Philippe Willems-Hakim Ouassini (Colson Racing 2) voor enige troost zorgden bij het team dat te vroeg hun topwagen verloor.

In de laatste ronde…

De posities leken vast te liggen toen de duisternis viel boven Misano. Het klassement werd echter nog een laatste keer overhoop gehaald. Alberto Bergamaschi en zijn kompanen merkten dat de auto van Cornélis Racing Quick het tempo niet meer aankon en openden de aanval op de winnaars van de race in Hockenheim. In de slotronde hadden de Italianen hun doel bereikt: de derde plaats was binnen. « Een lek aan de turbo » vertelde het Belgische trio ontgoocheld.

De leiders werkt ondertussen probleemloosn hun race af en de World VW Fun Cup 2009 ging naar Frankrijk: « We beleefden een droomrace, hoewel het slecht begon met een probleem met de turbodruk op zaterdag, » vertellen de winnaars. « Gelukkig kwam alles tijdig goed. De twee races werden zonder enig probleem afgewerkt. Deze overwinning is een mooie bekroning voor het ganse team dat dit jaar hard gewerkt heeft. Het seizoen was voor ons best frustrerend. In de 25 Uren werden we door pech getroffen, nadat we driekwart van de race in de top 3 hadden gereden. Team TTM is het enige team in Frankrijk dat voluit de kaart van de TDI BlueMotion heeft getrokken. Ik ben er zeker van dat ons succes andere tricolore teams zal overtuigen om ook die weg in te slaan... »

Wilfried Merafina en Emmanuel Orgeval wonnen de race voor Pierre Piron-Alain Delrez. Die waren enerzijds blij met deze podiumplaats, maar als tweede waren ze natuurlijk ook teleurgesteld. Voor eigen publiek eindigden Alberto Bergamaschi-Sabino De Castro-Roberto Nale als beste vertegenwoordigers van de Italiaanse armada. Verder volgden de pechvogels Manu Nava-Eric Gressens-Michel Vanhakendovers (Cornélis Racing Quick), hun teamgenoten François Godard-Sébastien Ryhon-René Brugmans (Cityzen Promotion Immobilière) en Gilles Debrus-Maxime Martin-Pierre-Yves Rosoux (Debrus Design.com).

De overwinning in de categorie « benzine » ging naar Patrick Van Impe en Michael Leenders, die een allesbahalve rustig slot van de race beleefden: « 5 ronden voor de finish toonde het team me een bord waarop stond dat mijn voorsprong geslonken was tot een twintigtal seconden, » vertelt Patrick. « Ik besefte dat het tijd was om wakker te worden… »

Uitslag

1. Orgeval-Merafina (Fra-TTM DTI), 170 ronden ; 2. Piron-Delrez (Bel-Astur Car), op 2.02.861 ; 3. Bergamaschi-De Castro-Nale (Ita-BD Racing 1) op 1 ronde ; 4. Nava-Gressens-Vanhakendover (Bel-Cornélis Racing Quick) ; 5. Godart-Ryhon-Brugmans (Bel-Cityzen Promotion Immobilière) op 2 ronden ; 6. Debrus-Martin-Rosoux (Bel-Debrus Design.com) ; 7. Cassera-Pellegrinelli (Ita-GDL Racing 9) ; 8. Van Impe-Leenders (Bel-SWR Arabian Sun Horses), op 3 ronden, winnaar in « benzine » ; 9. Guilvert-Besson (Fra-TTM) ; 10. Maillet-Vroman-Bouche-Stéveny (Bel-Racing Club Partners 1) ; 11. Villa-Quaderno (Ita-Happy Racer), op 4 ronden ; 12. Nahon-Lecluse-Detiège (Bel-Ball Events-3D Team) ; 13. Nelissen Grade-Van Roij-Poncelet (Bel-MTE Black Bug) ; 14. Clermont-Hayon-Engisch (Bel-RDR No Limits) ; 15. Pasquillo-Castiglioni-Colombo (Ita-No Break), op 5 ronden ; enz.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie