Het eerste echte evenement van het week-end kwam van de … organisatoren. Op vraag van de teams werd het reglement aangepast en beslisten ze dat:”de beide manches van het Gordon Zolder Star Festival tellen als twee aparte races, met telkens de helft van de punten. Het regime van het gesloten wagenpark en het reglement van de samenstelling van de startgrid blijft van toepassing.”
Zevenendertig eenzitters en elf tweezitters verschenen aan de start, waarbij Viron-Richard-Orgeval (MTE Retrodor) met 1.56.551 tijdens de kwalificaties de beste tijd draaiden. Pulinx-Soulet-Fumal-Verbist (MPM-Racing – 1.56.950) reden de tweede tijd, terwijl Nava-Gressens-Vanhakendover (Cornélis Racing Quick – 1.57.359) als derde chrono afklokten. Maar zoals steeds bij de Fun Cup wordt de startgrid per lottrekking samengesteld en tenslotte waren het Phil et Andrew Martindale (Martindales makes it right) die de pole in de schoot geworpen kregen, voor de echte polestitters Viron-Richard-Orgeval (MTE Retrodor).
Van bij de start maakte Laurent Richard de ambities van Retrodor duidelijk. Hij nam de leiding terwijl Francois Verbist alle hoop op een mooie prestatie van bij de eerste kilometers al mocht opbergen. “In het gedrang na de start is Francois in een bocht wat ver naar buiten gegaan en werd een band geraakt. In de chicane heeft die de geest gegeven en is hij letterlijk ontploft”, vertelt “boss” Michel Punlinx. Daarmee verloor de wedstrijd dadelijk één van zijn favorieten, want de 268 nam een serieuze duik in het klassement en speelde geen enkele rol van betekenis meer in de race. Toch gaven de piloten het niet zomaar op en regen ze de rondjes aan een erg hoog tempo aan elkaar.
Het vervolg van de race werd vooral gekenmerkt door de overheersing van MTE Retrodor, waarbij Laurent Richard en Alexandre Viron op de efficiënte steun van Emmanuel Orgeval mochten rekenen. Maar ook andere teams lieten van zich horen. Zo was er de Kronos Racing Fun Cup waar Bruno Thiry en … Pierre-YvesCorthals Jean-Pierre Mondron kwamen ondersteunen. Colson Racing zette zijn habitueel trio Michel Simul-Philippe Systermans-Fabio Paoleschi in en ook Dubois Racing kwam met Benoit de Keijser-Luigi Vroman-Franz Dubois-Nathalie Maillet goed voor de dag. Als laatste vermelden we nog Astur Car waar Pierre Pïron et Alain Delrez met brio de VW Fun Cup met benzinemotoren leidden.
Na twee uur racen was de achterstand van Piron-Delrez op leiders Richard-Viron-Orgeval slechts … anderhalve seconde. Er werd dus op het scherp van de snee gestreden en zeven teams draaiden nog in dezelfde ronde.
De situatie bleef quasi ongewijzigd tot de geblokte vlag viel. Colson Racing kreeg op enkele ronden van het einde met een lekke band af te rekenen en viel naar de achtste plaats terug. De Keijser-Vroman-Dubois-Maillet (Dubois Racing) profiteerden van dit voorval en klommen zo naar de derde plaats achter Richard-Viron-Orgeval (MTE Rétrodor) et Piron-Delrez (Astur Car). Uiteindelijk eindigden vijf auto's in dezelfde ronde, terwijl we bij de tweezitters opnieuw een overwinning mochten boeken voor Hermans-Spitzer (Vroom.be).
De laatste zullen de eersten zijn ...
Nadat ze in de eerste manche de wedstrijd in de achterste regionen beëindigden, moesten Michel Pulinx en zijn ploegmaats van MPM Racing helemaal achteraan starten, terwijl Viron-Richard-Orgeval (MTE Retrodor), de winnaars van gisteren, de meute op sleeptouw namen.
Van bij het begin gingen de tenoren er hard tegenaan en zetten ze hun strijd van gisteren voort. Verrassing van de eerste ronde was wel de … 18 plaats van Francois Verbist (MPM Racing): “Ik had geen keuze. Aanvallen was het code-woord en ik moest zo snel mogelijk naar voren. Ik kon het tempo volhouden en bij de wissel lag ik al op de 6de plaats.”
MPM Racing kon dus snel aansluiting maken met de kopgroep, waar de posities door de pitstops gedurig veranderden. Maar ook de piloten die het best door het drukke verkeer konden laveren, wisten plaatsen te winnen. Pierre-Yves Corthals, Soulet, Luigi Vroman, Emmanuel Orgeval, Manu Nava en andere Philippe Steveny's leken erg bedreven in dit spelletje en de uitslag lag dan ook nog lang niet vast.
Op … vier minuten van het einde streden dan ook nog drie teams als op een zakdoek voor de overwinning. Nicolas Leonard (Groupe Circus) en Luigi Vroman (Dubois Racing) mochten nog zo hun best doen, ze konden Michel Pulinx (MPM Racing) niet meer van de leiding verdringen en moesten zich met ereplaatsen tevreden stellen. De race verliep in de beste Fun Cup-traditie: “Dit is racen zoals het zou moeten zijn”becommentarieerd Bruno Thiry zijn race nadat hij de Kronos Fun Cup achter de Colson Fun Cup, op de 5de plaats heeft geparkeerd. “Iedereen gelijk voor de wet en aanvallen van bij de eerste meters, geniaal”.
Net als de vorige dag veroverden Piron-Delrez (Astur Car) de winst bij VW Fun Cup "benzine" terwijl Eeckhout-Jorquera-Weisshaupt-Demasy (Exodus) bij de tweezitters triomfeerden.
Klassement van de eerste race : 1. Richard-Viron-Orgeval (MTE Retrodor) 96 ronden ; 2. Piron-Delrez (Astur Car) op19.513, winnaars "benzine" ; 3. De Keijser-Vroman-Dubois-Maillet (Dubois Racing) op 47.380; 4. Stéveny-Dockerill (Chad Racing) op 50.325 ; 5. Nava-Gressens-Vanhakendover (Cornélis Racing Quick) op 1.52.156 ; 6. Mondron-Thiry-Corthals (Kronos Racing) op 1 ronde ; 7. Greensall-De Groof-Janssens (MTE - D&D Financial) ; 8. Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing) ; 9. Clermont-Ledeganck-Hayon (No Limits) op 2 ronden ; 10. Nelissen Grade-Poncelet-Van Vooij (MTE-Blackbug) ... 24. Hermans-Spitzer (Vroom.be) op 4 ronden, winnaars tweezitters ; enz.
Klassement : 1. Pulinx-Soulet-Fumal-Verbist (MPM Racing) 78 ronden ; 2. Serexhe-Matoul-Léonard (Groupe Circus) op 06.138 ; 3. De Keijser-Vroman-Maillet-Dubois (Dubois Racing) op 06.568 ; 4. Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing) op 21.777 ; 5. Mondron-Thiry-Corthals (Kronos Racing) op 29.352 ; 6. Viron-Richard-Orgeval (MTE Rétrodor) op 35.140 ; 7. Piron-Delrez (Astur Car) op 48.603, 1ste "benzine" ; 8. Greensall-De Groof-Janssens (MTE D&D Financial) op 1 ronde; 9. Lagrange-Vanelderen-Legrand (GT3 RS) ; 10. Bouillon-Voets-Van Oppens (McDonald's Racing) ... 15. Eeckhout-Jorquera-Weisshaupt-Demasy (Exodus) op 3 ronden, 1ste tweezitter ; enz.