Er is Ligier, een Frans merk dat eerst gespecialiseerd was in racewagens en daarna in kleine auto’s zonder rijbewijs. Met deze Mega Track is het net omgekeerd. We blijven in Frankrijk: Georges Blain, de baas van Aixam, is tevreden met het succes van zijn rijbewijsloze auto’s, maar wil ook iets “ernstigers”. Hij kiest voor een luxueuze coupé die geschikt is voor circuit, de Champs Elysées en Parijs-Dakar.

Technisch

In 1992 prijkt dit model tijdens het salon van Parijs op de stand van het nieuwe merk “Mega”, dat er speciaal voor werd opgericht. De auto is bijna 5,1 meter lang, 2,2 meter breed en staat op kolossale 20-duimsvelgen. Ook zijn specificaties zijn buitengewoon: een koetswerk uit polyester en kevlar, een in de hoogte regelbare ophanging (met 34 cm bodemvrijheid!), vierwielaandrijving, een Mercedes-V12 van 6 liter met 400 pk, en last but not least een rijkelijke uitrusting: klimaatregeling, geïntegreerde telefoon en televisie, achteruitrijcamera,… De viertrapsautomaat is standaard.

Een geweldige flop

De auto werd gebouwd tussen 1992 en 2000 en was een kolossale flop. Er werden slechts vijf (of zes) exemplaren geproduceerd, waarvan er twee nog steeds in de fabriek staan. Dat betekent dat er slechts drie of vier exemplaren werden verkocht. Het moet gezegd: een prijskaartje van destijds 12 miljoen Belgische frank was bijzonder hoog.

Vandaag

Goede moed! Gezien ze niet opduiken in de zoekertjes is het moeilijk om een waarde op deze auto te plakken. Sommige experts schatten hem vandaag op € 300.000 tot 500.000. In elk geval: het onderhoud van zulke auto moet een echte nachtmerrie zijn. De Mercedes-motor vormt geen probleem, maar de ophangingsonderdelen, specifieke banden en koetswerkelementen zijn natuurlijk onvindbaar.