Het gaat plots hard bij Cupra. De afgelopen maand is het sportmerk van Seat gegroeid van één enkel model, de Cupra Ateca, naar een mini-gamma van drie. Eerst maakte de Cupra Leon zijn opwachting in twee carrosserievarianten en zomaar even vier smaken (inclusief plug-in versie), meteen daarna was het aan de Formentor om zich in zijn productieplunje te tonen. Ondertussen is daar op bepaalde markten ook nog een Cupra Ateca Limited Edition bijgekomen; een speciale versie van de sport-SUV die niet naar België komt maar wel mag tonen dat een Cupra zoveel meer kan dan alleen over zonnige circuits te hossen.
2383 meter
Voor deze Snow Drive zijn we afgezakt – of beter: opgeklommen – naar Davos in Zwitserland, op twee uur rijden van de luchthaven in Zürich. De van het Wereld Economisch Forum bekende Alpenstad ligt op zich al op 1560 meter boven de zeespiegel (en is daarmee ook de hoogst gelegen stad van Europa), errond reiken de bergtoppen makkelijk tot 3000 m en meer. Meteen de reden waarom de passen boven het dal van oktober tot april afgesloten zijn, want op deze hoogtes dwarrelt er nog steeds sneeuw uit de lucht. Veel sneeuw, zelfs.
Hoe Cupra het gefixt heeft om de Flüelapas voor de gelegenheid toch sneeuwvrij te krijgen, is ons een raadsel. Al is ‘sneeuwvrij’ misschien niet de juiste omschrijving. De Flüelastrasse naar het op 2383 meter gelegen Hospiz Hotel is weliswaar grotendeels geruimd, erlangs zijn de sneeuwmuren makkelijk drie meter hoog wat meteen feërieke foto’s oplevert. Zet daar nog een kolonne Graphene-grijze Cupra’s op zwarte 20-duimsvelgen met koperkleurige accenten bij en het winterplaatje is compleet.
4Drive
Alle Cupra Ateca’s, Limited of niet, zijn uitgerust met 4Drive: een AWD-systeem dat de achterwielen bijschakelt als er vooraan gripverlies optreedt. Op gladde ondergrond gaat er zo tot 50 % van het vermogen naar de achterwielen, wat niet alleen tractie op sneeuw en ijs verzekert maar ook genietbare drifts ontsluit. Al moet je daarvoor wel het sportiefste rijprogramma selecteren en de stabiliteitscontrole deels of volledig deactiveren. Wij houden het in eerste instantie op deels, omdat de haarspeldbochten bijna niet te zien zijn door het dikke sneeuwpak en vangrails veelal schitteren door afwezigheid.
Gelukkig geeft de Cupra Ateca op een stel moderne winterbanden genoeg vertrouwen om vlot naar de top te rijden. De viercilinder turbobenzine van 300 pk en 400 Nm pikt gretig op, terwijl het stuur direct genoeg is om makkelijk en snel te corrigeren als de achterkant even wil meespelen. De 380 mm grote Brembo-remmen, die op de gewone Cupra Ateca optioneel zijn maar standaard op de Limited Edition, zullen straks hun dienst wel bewijzen tijdens de afdaling. En de goed steunende sportstoelen? Die zijn in dit geval afgewerkt met blauw alcantara en houden je prima op je plek in de bochten, zonder oncomfortabel te worden.
Akrapovic-sportuitlaat
Het leukste aan de Limited Edition is evenwel de sportuitlaat, die in samenwerking met Akrapovic werd ontwikkeld. Het systeem is in de eerste plaats bedoeld om een sportievere geluidscoulisse te creëren, maar is tevens schakelbaar om dat niet te doen als de situatie erom vraagt. Kortom: stil als je dat wil, luidruchtiger als het mag. Maar natuurlijk altijd conform de wetgeving en makkelijk schakelbaar via de rijprogramma’s, die een brede waaier van rij-omstandigheden afdekken.
Samen met de krachtigere Brembo-remmen neemt de sportuilaat het gros van de meerprijs over de reguliere Cupra Ateca voor zijn rekening. Die bedraagt in het buitenland ongeveer 10.000 euro extra, wat de Belgische importeur net iets teveel vond voor een kleine markt als de onze. Voor de echte Cupra-liefhebber is de Limited Edition evenwel de ultieme incarnatie van de Cupra Ateca, die te boek staat als instigator van het nieuwe sportverhaal bij Seat.
ABT-tuning
Op de terugweg naar de luchthaven kunnen we nog snel even proeven van een andere special, getooid met een officiële vermogenskit van VAG-huistuner ABT. Die voegt nog eens 50 pk en 40 Nm toe voor een totaal van 350 paarden en 440 koppelmomenten, wat de Cupra Ateca echt vleugels geeft. Officiële sprinttijden zijn er niet, maar reken erop dat de ABT-variant de beloofde 0 tot 100-tijd van 5,2 seconden en de topsnelheid van 248 km/u nog een stuk scherper stelt. Voor actieve bestuurders is dit dan ook een interessantere investering dan de dure Limited Edition, die op de remmen en de uitlaat na vooral op cosmetische aanpassingen teert.
Of de tuningskit van ABT op termijn wel naar België komt, is op het moment van schrijven nog niet bekend. Beide specials tonen hoe dan ook aan dat het sportmerk van Seat meer in zijn mars heeft dan pure straatauto’s. Dankzij 4Drive, sneeuw- en zelfs offroadprogramma’s blijft de Cupra Ateca breed inzetbaar en bovenal erg veilig in alle omstandigheden, terwijl ervaren bestuurders er ook rijplezier aan kunnen beleven. Dat je al die kwaliteiten een stuk veiliger op sneeuw en ijs kan ontdekken omdat de snelheden er beduidend lager liggen, maakt de pret er alleen maar groter op.