Monsterfiles, zieke passagiers, onrustwekkende rijstijl van sommige chauffeurs…de vakantiekriebels zijn meestal al te voelen alvorens de reizigers ter plaatse zijn. Buiten de tijd gerekend dat nodig is om op de vakantiebestemming te geraken, gemiddeld 7 uur in Europa, is de rit zelf een echte bron van stress. 57% van de reizigers laten weten dat ze verschillende uren in de file hebben vastgestaan. Een derde (35%) stellen vast dat ze geconfronteerd werden met roekeloze chauffeurs, ook heeft een derde van de ondervraagden (34%) te maken gehad met passagiers die reisziek waren. Dit zijn enkele gegevens van de RunOnFlat studie van Goodyear, een studie die de houding en rijgedrag van de Europese chauffeurs op de weg naar hun bestemming heeft bestudeerd. Verschillende bezigheden Voor de Fransen blijkt de trip redelijk lang te zijn, want 65% liet weten dat ze er meer dan 10 uur over gedaan hebben om hun eindbestemming te bereiken. Toch is dat beter dan de Duisters, die doen er soms langer dan 16 uur over. De Engelsen hebben op hun beurt blijkbaar wat moeilijkheden om de files te vermijden, want 71% laat weten dat ze al verschillende uren in de file hebben gestaan. Daar tegenover staan de Italianen, die hebben meer geluk, slechts 44% liet weten dat ze soms in de file staan. Een zomer onder druk De studie van Goodyear maakt ook duidelijk dat de trip naar de vakantiebestemming en echt plezier kan zijn, maar ook een regelrechte bron van stress. 27% van de ondervraagden vrezen voor een ruzie met de reisgenoten, 25% leven met de schrik dat hun vakantieplek niet gaat meevallen, tot slot zijn er 17% van de ondervraagden die vrezen dat ze ziek zouden kunnen worden. Minder dan 1 Europese automobilist op 2 kijkt zijn reservewiel na 63% van de Europese bestuurders kijken hun oliepijl na, 58% kijkt de druk in de banden na, om hen aan een geladen auto aan te passen. Wat het reservewiel betreft, kijken minder dan 50% van de Europese bestuurders dat na. Nochtans blijkt de overgrote meerderheid op de hoogte te zijn van de risico’s, 76% weet dat ze ondermeer de controle over het voertuig kunnen verliezen na een klapband. RunOnFlat : zekerheid eerst Om ongevallen te vermijden die te wijten zijn aan een lekke band heeft Goodyear de RunOnFlat ontwikkeld, een innoverende technologie die toelaat om met een lekke band verder te kunnen rijden. Met hun versterkte flanken kunnen de RunOnFlat banden de bestuurder toelaten om in alle veiligheid 80 km verder te rijden aan een maximumsnelheid van 80 km/u. Buiten het feit dat deze banden toelaten om in alle veiligheid verder te rijden, laat dit ook toe om te vermijden de band op de pechstrook te moeten vervangen. Meer dan 1 persoon op 10 heeft het al moeten meemaken om de koffer volledig leeg te halen om aan de reserveband te geraken. Een verbluffende meerderheid, 90% van de ondervraagden, vinden dat een RunOnFlat band van Goodyear een echt voordeel zou zijn om wat verder te kunnen rijden in geval van een lekke band.