Van een radicale ommezwaai gesproken. De vroegere tovenaar uit de Formule 1 en ontwerper van de schitterende McLaren F1 gaat plots een heel andere richting uit. Na de supercar komt hij op de proppen met een kleine stadsauto. Die bevestigt alweer zijn vernuft.

Verandering, meer dan ooit

Het is stilaan duidelijk dat de automobielwereld in volle verandering is. De toekomst is niet voorbehouden aan supersportieve wagens die liters schaarse benzine verslinden, maar aan kleine en zuinige stadsauto’s.

Gordon Murray stelt ons met de T.25 zijn visie voor van de kleine stadswagen. De auto is zo goed ontworpen en gebouwd, dat je jezelf afvraagt of hij niet meteen gecommercialiseerd wordt.

Petieterig...

Een mier heeft het in de stad veel gemakkelijker dan een olifant. Er worden dan ook steeds meer micro-auto’s voorgesteld, de ene nog kleiner dan de andere. Deze T.25 is maar 2,4 meter lang en 1,3 meter breed, een hele prestatie als je bedenkt dat naast de bestuurder ook nog twee passagiers een plaatsje vinden. Net als in de McLaren F1 zit de bestuurder centraal en zitten de passagiers rond hem.
Wie meer laadvolume wil, kan de stoelen achterwege laten waardoor de bagageruimte stijgt van 160 naar 720 liter. Modulariteit is dus één van de grote voordelen van deze stadsvlo, waarvan de constructeur benadrukt dat hij erg gemakkelijk in gebruik is. De bergvakken werden goed bestudeerd: het kleinste hoekje wordt gebruikt.
De T.25 toont zich ecologisch, niet alleen door weinig te verbruiken, maar ook door recycleerbare materialen te gebruiken.

… en klein

Om een dergelijk klein autootje aan te drijven, kun je verschillende oplossingen bedenken. Gordon Murray koos voor een 660 cc driecilinder. Een kleine en toch vrij krachtige motor: 52 pk en 57 Nm koppel.
Diende de F1 of de Smart als inspiratie? De versnellingsbak werkt in ieder geval ook hier semi-automatisch. Voor een stadswagen zijn de prestaties meer dan voldoende: in 16,2 seconden spurt hij van 0 tot 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 145 km/u. Het verbruik ligt op het niveau van de Smart cdi of de Polo BlueMotion: 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 89 g/km. Het kan nog minder: een elektrische versie, T.27 genoemd, zit in de pijplijn.