Grand Cherokee Jeep SRT8 2006 : De snelste en de krachtigste
Met het debuut van de Grand Cherokee Jeep SRT8 2006 met de 6.1 HEMI® V8 SRT motor, onthult de fabrikant de krachtigste en snelste Jeep. Het bewijs: zij sprint van 0 tot 100 km/h in minder dan 5s. Het is ook het eerste SRT model met elektronisch geregelde full-time vierwielaandrijving en de eerste SRT van het merk Jeep.
Uitgerust met de HEMI ontwikkelt deze Jeep een kracht van 415 pk d.w.z 85 pk meer dan Grand Cherokee Jeep met de 5.7 HEMI. Het koppel is eveneens indrukwekkend: 556 Nm. Behalve de sprint tot 100 km/h onder de 5 s, kan ze de 0 à 160 km/h à 0 verwezenlijken in slechts 19 s en heeft de Jeep slechts een afstand van 38 meter nodig om te stoppen.
Het systeem van de elektronisch geregelde full-time vierwielaandrijving.
De ingenieurs van SRT hebben een transmissie ontwikkeld die zowel licht en robuust als krachtig genoeg is om snel in te spelen op de krachtige motor van de Grand Cherokee Jeep SRT8. Een van de uitdagingen die door de fabrikant werd aangenomen, bestond erin om een nieuwe versnellingsbak te ontwikkelen die geoptimaliseerd is om aan de eisen van het SRT programma te beantwoorden. Onder normale gebruiksomstandigheden wordt slechts 5 tot 10% van het koppel overgebracht naar de voorwielen. De rest wordt overgebracht op het Dana 44 achterdifferentieel maar bij de 6.1 Hemi kan de kracht onmiddellijk naar de wielen waar het nodig is gestuurd worden.
De mechaniek in het kort
De 6.1 HEMI SRT doet een beroep op kwaliteitsvolle componenten met een sterke weerstand: een versterkt motorblok, een krukas in gesmeed staal, drijfstangen versterkt met gesinterd metaal, zuigers op een zwevende as (afgekoeld met olie) en een gewijzigd oliecarter. Een elektronische koppelomvormer waarborgt de verbinding tussen de 6.1 HEMI SRT motor en de gewijzigde A580 automatische vijftraps versnellingsbak.
Rijgedrag
Het chassis doet beroep op de SRT schokdempers en specifieke stabilisatiestangen. De nieuwe ophangingsarmen vooraan vormen een bestudeerde hoek om een optimale doeltreffendheid van de ophanging te garanderen. De hoogte van de Grand Cherokee Jeep SRT8 is 2,5 cm lager dan die van Grand Cherokee Jeep, hetgeen de aërodynamica ten goede komt. Om het dynamische karakter van de Grand Cherokee Jeep SRT8 te onderstrepen, hebben de ontwerpers hem naast ESP ook 20” velgen met 255/45/20 banden vooraan en 285/40/20 banden achteraan gegeven. Met de trekhaak Mopar in optie, maakt de Grand Cherokee Jeep SRT8 het mogelijk om tot 1.600 kg te trekken.
De remmen
Gezien de massa van het geheel, is het remsysteem een belangrijk punt. Hij werd bestudeerd om prestaties en veiligheid te garanderen. Vooraan en achteraan wordt de Grand Cherokee Jeep SRT8 met Brembo beugels voorzien, met een schitterende zwarte afwerking. Deze beugels knijpen geventileerde schijven van 360 x 32 mm vooraan en geventileerde schijven van 350 x 28 mm achteraan. ABS is natuurlijk standaard.
De buitenkant
De SRT producten worden door een eigen stijl gekenmerkt die de filosofie van het merk verduidelijkt. Het nieuwe gezicht doet een beroep op volkomen nieuwe aërodynamische delen om de opwaartse druk en de luchtweerstand te verminderen terwijl er voldoende lucht binnenkomt om de 6.1 HEMI motor af te koelen. Het design vooraan helpt eveneens de afkoeling van het remsysteem optimaliseren dank zij de aanwezigheid van geïntegreerde ventilatiebuizen. Het design achteraan wordt gekenmerkt door de 2 uitlaten van 10cm doorsnede. De uitbreidingen van de onderkant vormen een andere functionele wijziging om een hogere steun te creëren.
Het interieur van de SRT8
De cockpit van de Grand Cherokee Jeep SRT8 onderscheidt zich door zijn sportzetels vooraan, diepe kuipzetels, die over een elektrische regeling en exclusieve stukken in suède leer beschikken. De cockpit is ook van een afwerking in "koolstofvezel" voorzien op het niveau van het stuur omhuld met leer, het bovenste deel van het dashboard en de versnellingspook terwijl inlegstukken in "verfijnd aluminium" voorkomen in de centrale console, de randen van de versnellingshendel en de deurknoppen van de portieren. De instrumentatie omvat een snelheidsmeter die tot 300 km/h aangeeft, een toerenteller en temperatuuraanduiding, voorzien van een exclusieve blauwachtige afwerking en ingevoegd in een console bekleed met koolstofvezel. De druk en de temperatuur van de olie kunnen via een scherm in het oog gehouden worden dat in een centrale positie onder het instrumentenpaneel geplaatst is. De prijs is nog niet gekend.
Bron : Jeep
Ontdek meer inzichten
Jeep