Alle vertrouwde ingrediënten zijn terug: het Softail-chassis dat op een volledig stijf kader lijkt dankzij de gecamoufleerde demper, de volle wielen met perforaties aan de buitenzijde, het oliereservoir onder het zadel, de onmiskenbare Fatboy brandstoftank, de imposante koplamp boven op de voorvork en de sikkelvormige voetsteuntjes op silentblocs.
Mooi
Met veel goede smaak combineerden de designers zwart en chroom, glanzend en satijn. Op onze testmachine waren de brandstoftank, de spatborden, de lamp en zijn steun en de steunen van de spatborden glanzend zwart terwijl het kader, het oliereservoir, de luchtfilter en de behuizing van de vork in satijnglans zijn uitgevoerd. Op de motor en de uitlaat een mix van zwart en chroom, telkens in satijnglans.
Het resultaat voldoet aan alle verwachtingen: dit is een Harley om te stelen! Daarnaast krijgt de Fatboy Special nog een recht stuur met grote diameter en diep uitgesneden zadel dat voor een erg aangename zithouding zorgt.
Afmetingen
De Fat Boy heeft zijn naam niet gestolen en ondanks de evenwichtige lijn oogt hij indrukwekkend groot: 2,40 meter lengte en 340 kg spreken voor zich. Maar je voelt je zeker aan het stuur van de Fat Boy en het grote stuur valt als het ware in de hand. Het hoge gewicht laat zich enkel bij stilstand voelen en eens in beweging voelt de Fat Boy dankzij het erg lage zwaartepunt erg licht aan. Het is dan ook opletten geblazen bij lage snelheid, zoveel vertrouwen boezemt de machine in. Bij een onverwacht manoeuvre kan het gewicht een beginner voor verrassingen stellen.
Cool
Maar rijden met de Fat Boy Special heeft iets magisch: een symbiose tussen rijplezier en onderkoelde stijl. Je laat je verleiden om laag in de toeren te dalen en op het koppel te rijden, genietend van de trillingen van de stijf in het kader opgehangen V-Twin. Gelukkig houdt een balansas alles binnen de perken.
Met een dergelijk coole machine hoef je niet te vrezen dat je jouw rijbewijs kwijtraakt. En als je aan de afmetingen gewend bent voelt hij zich zelfs in de stad op zijn gemak. Maar vergeet toch maar om als met een kleine scooter overal doorheen te flitsen. Op de open weg is hij een droom: cruisend door de natuur terwijl de lucht in de kap van de koplamp weerspiegelt. Alleen op de autosnelweg voelt hij zich minder op zijn gemak. Onbeschermd beukt de wind op je in en dat gaat vervelen. Een schitterende, bijna perfecte machine. En toch…
Keerzijde van de medaille
De reputatie van een Harley is niet gestoeld op zijn bodemvrijheid, zijn prestaties of de remmen. Dat wordt nog maar eens bevestigd met deze Fat Boy Special. We hebben met moeite één bocht kunnen nemen zonder dat de erg comfortabele voetsteunen over de grond schuurden en we herinneren ons nog steeds de verschrikte blik van het oude vrouwtje toen we in de straat rechtsomkeert maakten en de voetsteunen weer de grond raakten. De remmen bijten niet echt en je moet stevig aan de handel trekken om behoorlijk te vertragen. De achterrem is dan weer erg efficiënt en je mag hem meer dan op een ‘normale’ machine aanspreken.
Ik wil er een
Geen ABS op de ‘Special’, zelfs niet in optie. Die technologie is voorbehouden voor het Touring-gamma. Het 1584 cc grote blok is erg aangenaam in gebruik. Hij prefereert rijden op het koppel boven explosieve prestaties en voelt zich beter in zijn sas in de lage toeren dan tegen de rode zone. Dat maakt dan weer dat je naar een ‘Screaming Eagle’ kit wil uitzien. Met die extra power wordt deze Harley immers een van de meest begeerlijke machines, ondanks een basisprijs van 20.495 euro.