Robin Van den Bogaert

19 JAN 2013

Hoe versier je de grootste autokorting?

Na het kijken en vergelijken op het autosalon is de tijd aangebroken om bij de dealer de beste prijs te onderhandelen. Hoe pak je dat aan en welke korting mag je verwachten? Enkele algemene richtlijnen.

Bereid je voor

Stap goed voorbereid de showroom binnen. Neem rustig de tijd om vooraf de prijzen en de uitrustingsmogelijkheden van het model van jouw voorkeur te bestuderen. Dat doe je het best in de car configurator op de website van de constructeur, meestal accurater dan de prijzen van automagazines of -websites. Wellicht duiken dan al vragen op die je kunt stellen aan de verkoper om een goed geïnformeerde indruk te maken.

Vergelijk offertes van verschillende garages

Door verschillende garages tegen elkaar uit te spelen, kun je uiteraard een hogere korting in de wacht slepen. Vooral in regio’s waar veel verdelers van hetzelfde merk actief zijn, is het de moeite waard. De prijzen verschillen niet gigantisch, hooguit een paar honderd euro. Is het verschil nog veel groter, dan kun je vrezen voor kwaliteitsverlies op het vlak van service na verkoop.

Keer terug naar de dealer

Vaak is het eerste aanbod van de verkoper niet het beste en houdt hij nog een slag om de arm. Beslis daarom nooit bij je eerste bezoek aan de dealer en probeer bij een tweede bezoek (bijvoorbeeld na een proefrit) nog verder af te dingen op de prijs.

Verkoop je oude auto zelf

Tenzij je met een aftandse auto rijdt die minder waard is dan de overnamepremie, is het niet interessant om je auto aan de garage over te laten. Verkopen aan een particulier (bijvoorbeeld via een zoekertjessite zoals Vroom.be...) is veel voordeliger. De overname van jouw oude auto mag voor de verkoper geen argument zijn om de korting te verlagen. Vraag eventueel twee offertes (met en zonder overname).

Profiteer van promoties

Is de aankoop van je nieuwe auto niet dringend, sla dan toe wanneer jouw voorkeurmodel in promotie staat. En dat hoeft niet per se tijdens het salon te zijn, autodealers bieden gedurende het hele jaar interessante promoties aan. Aangezien de winstmarge op opties vrij hoog ligt, gaat het vaak om voordelig geprijsde of gratis optiepakketten.

Verwacht geen mirakels

Je telt een aanzienlijke som neer voor een nieuwe auto, maar de dealer verdient er bitterweinig aan. Op een A1 stadswagen heeft een Audi-dealer bijvoorbeeld 6 procent marge, waarvan 3,5 procent sowieso aan elke klant wordt toegekend. Voor een A6 bedraagt de dealermarge 11 procent, de standaardkorting 8,5 procent. Dealers kunnen hun marges wel verhogen – hoogstens een paar procenten – als ze bepaalde kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen halen die door de importeur worden opgelegd. 

Sommige merken hebben de traditie grote kortingen toe te kennen (Citroën), andere merken (zoals het prestigieuze Porsche of het zeer scherp geprijsde Dacia) houden zich strikter aan de catalogusprijzen. In het algemeen is een korting van 10 à 15 procent gebruikelijk.

Advertentie
Advertentie
Advertentie