De laatste tijd zijn er steeds meer geëlektrificeerde aandrijflijnen verkrijgbaar op de markt. De komende maanden zal de trend nog versterken nu constructeurs de gemiddelde CO2-uitstoot van hun gamma moeten verlagen. Maar hoeveel betaalt een particuliere koper nu eigenlijk meer in vergelijking met een conventionele verbrandingsmotor? Ter illustratie hebben we een paar voorbeelden met cijfers gezocht. Al mag je natuurlijk nooit vergeten dat de meerprijs sterk varieert in functie van het model of het merk. Toch geeft de lijst je al een algemeen beeld.
1. Microhybride: 400 euro
De Ford Puma 1.0 EcoBoost 125 pk is bij ons verkrijgbaar vanaf 23.240 euro. Dezelfde motor maar dan met een microhybride ondersteuning kost 23.600 euro.
2. Hybride: 3.020 euro
Hyundai biedt de hybride variant van zijn Kona aan vanaf 27.519 euro. De vergelijkbare versie met verbrandingsmotor (1.6 T-GDI van 177 pk met gerobotiseerde DCT-versnellingsbak in uitrustingsniveau Twist) kost 24.449 euro.
3. Plug-inhybride: 6.200 euro
Met zijn krachtigste benzinemotor (TCe 155 EDC) betaal je voor een Renault Captur minstens 26.375 euro in België. Bij gelijke uitrusting kost de nieuwe plug-inhybride aandrijflijn E-Tech 32.575 euro.
4. Elektrisch: 9.700 euro
De Peugeot 208 met zijn krachtigste benzinemotor (1.2 PureTech 130 EAT8) kan je in België bestellen met het uitrustingsniveau Allure voor 24.450 euro. De equivalente e-208 kost 34.150 euro.
5. Waterstof: 30.749 euro
Toyota noch Hyundai bieden van hun waterstofmodellen een vergelijkbare versie met verbrandingsmotor aan. Maar als we de waterstofaangedreven Hyundai Nexo (81.999 euro) vergelijken met de krachtigste versie van de SUV Santa Fe (2.4 GDI met duurste uitrustingsniveau), dan ligt het prijsverschil op meer dan 30.000 euro…