Bruno Wouters

12 SEP 2013

Is vooruitgang noodzakelijk om gelukkig te zijn?

De tijd vliegt! Ik herinner mij de aardverschuiving nog bij de komst van de CB750 op onze wegen. Ik was toen nog niet oud genoeg om achter het stuur te kruipen van een motor, maar las wel de gespecialiseerde pers, en zag me al op motoren zitten dat ik in het straatbeeld tegenkwam. De CB750 was een revolutie, een prachtige look, vier uitlaten, één voor elke cilinder, elektrische starter, remschijven, de motor had een nieuw tijdperk bereikt.

Eenvoudig weg een legendarische motor! Honda heeft zowat alles wat mogelijk was getest en op de markt gebracht, maar ze zijn ook niet schuw om hun verleden in de schijnwerpers te zetten, zoals met deze CB1100 bijvoorbeeld. Dit model werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de Japanse markt, maar is nu, na een oversteek van drie lange jaren, eindelijk beschikbaar in Europa. 

Lucht !

Met deze mooie machine is Honda er in geslaagd om niet in de val te lopen van een onderdanige kopie van zijn illustere voorganger. Toch hebben ze enkele onontwijkbare technieken toegepast, zoals de luchtgekoelde motor. Om voor de hand liggende redenen, als het over rendement gaat, en om te kunnen voldoen aan de steeds strenger wordende normen, verliest de luchtgekoelde motor meer en meer terrein. Vele amateurs zien dit echter niet graag gebeuren, want volgens hen moet een motor nu eenmaal luchtgekoeld zijn. 

Het verleden

Gelukkig dacht Mijnheer Mitsuyoshi Kohama, hoofd van het design voor dit project, daar hetzelfde over. De CB1100 doet beroep op wat jaren lang de standaard was bij motoren, voor de marketing het enkele jaren geleden overnam met concepten als roadsters, GT’s, Trails, ... . In dit geval is dat ook een stalen kader, een conventioneel voorvork, twee dunne 18" banden, een grote ronde koplamp, twee tellers, een benzinetank, een zadel, en rood achterlicht en een twee spatborden in chroom.

Erfenis

Met de huidige economische omstandigheden was er voor Honda geen ruimte om helemaal opnieuw te beginnen om dit neo-retro model op de markt te brengen, en heeft dus veel te danken aan de CB 1300. Het motorblok verliest zijn waterkoeling, maar krijgt wel de hulp van een radiator. De motorinhoud van 1.140 cc is goed voor een beperkt maar voldoende vermogen van 90 pk aan 8.500 tr/min en een koppel van 93 Nm aan 5.000 tr/min. De versnellingsbak neemt genoegen met vijf versnellingen.

De inspiratie voor het kader kwam ook van de CB 1300 en heeft vergelijkbare afmetingen. De 18" wielen, een rariteit deze dagen, zijn voorzien van een 110/80 band vooraan en een 140/70 achteraan. Afmetingen die vandaag de dag velen zullen doen glimlachen, maar deze hebben een frisse en eenvoudige wegligging als gevolg.

 

Oma’s recepten

Het zadel van de CB 1100 staat op een hoogte van 795 mm, wat hem voor zo goed als iedereen toegankelijk maakt. Zijn gewicht van 248 kg kan verrassen, maar dat is aan deze CB helemaal niet te merken dankzij een bijzonder evenwichtige houding onder alle omstandigheden.

Met zijn retro look, natuurlijke en eenvoudige, maar doeltreffende, wegligging, heeft deze CB meer dan één troef achter de hand. Dankzij zijn compacte afmetingen en evenwicht is hij uitstekend voor het drukke stadsverkeer. Dit werd mede mogelijk gemaakt door een uitstekende zitpositie, een breed stuur, uitstekende remmen en bijzonder elastische motor.

Een paradox, wetend dat het hier toch om een 1.100 cc gaat van meer dan 250 kilo ! Laat ons snel de snelweg verlaten, waar deze motor ook geen problemen mee heeft, om enkele bochtige landwegen op te zoeken. Het speelterrein bij uitstek voor zowat elke motor.  

Vooruitgang?

De ronde en volle motor laat toe om van een rustig tempo te genieten. Hij doet dit met bijzonder veel souplesse en tot in de laagste toerentallen, zonder dat we deze CB horen klagen. Anderzijds laat de transmissie toe om vlot lager te schakelen om het ritme wat op te drijven. Alles verloopt dus vlot en soepel, ook al zullen sommigen dit omschrijven als een gebrek aan karakter.  

Nochtans ontbreekt aan dit gebruiksgemak geen troeven, want niet iedereen wil continu de strijd aangaan met zijn machine, wat ook van toepassing is op de wegligging. Modernere machines zijn ongetwijfeld doeltreffender, maar ze zijn tegelijk ook veeleisender en minder natuurlijk. Dag na dag heeft deze CB 1100 bewezen dat hij over de nodige kwaliteiten beschikt voor zowel een rustige als een sportieve rijstijl. 

Wat heeft deze CB dan te bieden?

Wat is er dan zo bijzonder aan deze machine? Wel, het is een samenvatting van wat we rij- en motorplezier kunnen noemen. Hij is mooi, goed afgewerkt, minder hadden we van Honda dan ook niet verwacht, en een meer gesofistikeerde had helemaal overbodig geweest. Het chassis is uiterst gezond en evenwichtig, met een doeltreffende maar ontspannen zithouding en een volle motor, ook al is die misschien wat lineair en zonder al te veel karakter. Deze kwaliteiten alleen al zullen volstaan om de meest motorrijders te overtuigen, zij die weten dat de openbare weg geen circuit is, en dat er andere deugden bestaan dan pure prestaties: vrijheid, niet meer dan dat! 

Advertentie
Advertentie
Advertentie