Achteraan valt het nieuwe Led-achterlicht op en de kleine richtingaanwijzers die rechtstreeks van de CB 1000 R komen. Bij die laatste haalt de CBF overigens de inspiratie voor zijn aluminium Mono Blackbone-kader. Zijn voorganger moest het stellen met een stalen kader. Ook de motor evolueert lichtjes. Zo verhoogt de compressieverhouding, is de cartografie van de injectie nieuw en werden de nokkenassen aangepast voor een grotere soepelheid en meer vermogen. In plaats van de dubbele uitlaat opteert Honda nu voor een klassiek gevormde vier-in-één.

Details

De CBF 1000 moet voor iedereen toegankelijk zijn, makkelijk te rijden en toch goed presterend, comfortabel en zeker. Met plezier ontdekken we de intuïtieve rijpositie en dankzij het regelbare zadel en windscherm vindt zowat iedereen een goede rijhouding. Regelbare handels zorgen ervoor dat ook kleine handjes aan de rem en koppeling kunnen terwijl het nieuwe instrumentenbord modern oogt. Twee digitale schermpjes omringen de toerenteller terwijl bovenaan een batterij verklikkerlichtjes alles onder controle houdt en op de boordcomputer lees je het gemiddelde en het momentane verbruik af. Daarnaast zien we nog een brandstofmeter, een klokje en twee kilometertellers. Kortom het strikte minimum voor dit genre machines. Maar met handschoenen zijn de twee bedieningknoppen op het instrumentenbord niet te bedienen.

Als we de CBF wat verder in detail bekijken merken we heel wat vijzen op en lijkt het er op dat de afwerking niet op hetzelfde niveau staat als dat van de recente VFR. Niet waar we daar niet kunnen mee leven, maar je merkt dat de ‘prijscalculatoren’ hun zegje hebben gedaan. Toch willen we hen geen steen gooien. Honda wou immers een toegankelijke en polyvalente machine bouwen en bij de aankoop van een dergelijke machine speelt dikwijls de prijs een erg grote rol.

Makkelijk en intuïtief

De CBF laat zich erg makkelijk rijden en van bij de eerste meters geeft hij zelfs beginnende rijders voldoende vertrouwen. Het bewijs dat de Japanse gigant heel wat knowhow in huis heeft en machines kan bouwen die makkelijk in de hand liggen. Het gevoel dat we bij de CBR en de Goldwing mochten ervaren wordt hier gesublimeerd. De CBF is een motor voor alleman: man of vrouw, beginner of ervaren, reislustige of simpelweg voor woon-werkverkeer. Alles klopt: van de rijhouding tot het zadeldesign. Met een leeggewicht van 245 kg is de CBF niet van de lichtste, maar op geen enkel ogenblik wordt het hoge gewicht als storend ervaren. De machine voelt levendig en handig aan. Zonder twijfel zorgt de steeds zeldzamer wordende smalle 160 band voor de nodige stabiliteit.

Veel pro…

De kuip biedt uitstekend bescherming ook op autosnelwegen. De soepele motor kan erg laag in de toeren wat voor een onderkoelde en ontspannen rijstijl zorgt. Maar tegelijkertijd klimt hij makkelijk in de toeren waarbij hij steeds redelijk en beheerst blijft. De 107 pk tekenen wel degelijk present maar op zo een zachte en beheerste manier dat de machine voor iedereen toegankelijk is.

Spectaculair kan je de machine niet noemen, maar wel verduiveld efficiënt en altijd inzetbaar. Ook de versnellingsbak en de koppeling doen hun duit in het zakje met een zachte en precieze werking. Dezelfde loftrompet mogen we afsteken over de remmen met ABS en remverdeling over voor- en achterwiel. Dankzij de soepele ophanging wordt elke rit comfortabel verorberd en enkel bij hoge snelheid voelt CBF daardoor enigszins onprecies aan.

… en een beetje contra

Niets om je zorgen over te maken. Onze testmachine was uitgerust met twee grote koffers en dat is sowieso al niet echt bevorderlijk voor een goede rechtuitstabiliteit, maar alles bleef binnen de perken. Bovendien zijn de koffers lekker groot en makkelijk bruikbaar. Samen met de centrale steun en het gebruiksgemak zetten zij de praktische capaciteiten van de CBF nog eens in de kijker.

De nieuwe CBF ‘F’ is nog overtuigender dan zijn voorganger. Hij erft al diens kwaliteiten, oogt nu moderner terwijl de kwaliteit er op vooruit gaat. De prijs gaat 80 euro de hoogte in. En dat is eigenlijk het enige minpunt van de CBF: uiteindelijk is 11.090 euro niet wat je een klein prijsje noemt.