Honda is terug. Na enkele rustige jaren keert het Japanse merk terug naar zijn eerste liefde: de sportwagens. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat het geen half werk heeft geleverd: in Genève presenteerde Honda tegelijk zijn Formule 1-wagen, de NSX en de Civic Type-R. Bovendien werd het gamma verder vernieuwd.
De looks
De Type R oogt als een bodybuilder met koetswerkextensies die niet alleen dienen om indruk te maken op je buren. Hij gebruikt spoiler, luchtinlaten en dergelijke meer als elementen om de stroomlijn te verbeteren, waardoor de lucht vlotter passeert en hij minder weegt. Kortom, hij kleeft aan de weg en vermijdt overtollig gewicht.
Motor
Motorenspecialist Honda stelt niet teleur. Vroeger had de Civic Type R een atmosferische krachtbron die met plezier de hogere toeren opzocht en tot 8.000 tr/min haalde. Leuk, maar helaas behoort dat tot een ander tijdperk. In deze turbotijden volgt de Type R zijn collega’s met een tweeliter viercilinder turbo.
De kenmerken van de Honda-motor zien er goed uit: directe injectie en een V-TEC-distributiesysteem dat het karakter van de motor behoudt en tot 7.000 tr/min draait. Dat zorgt voor 310 pk bij 6.500 tr/min en een koppel van 400 Nm vanaf 2.500 tr/min. Met zulke wapens bereikt de Civic Type R 270 km/u en legt hij 0 tot 100 km/u af in 5,7 seconden.
Concreet haalt hij een tijd van 7 minuten 50 seconden en 63 honderdsten op de Nordschleife van de Nürburgring. Het record is gebroken: de Civic Type R is de snelste voorwielaandrijver op dit circuit, de Renault Mégane RS Trophy-R en Seat Leon Cupra zijn verslagen.
Knappe knop
Zoals de startknop krijgt de bestuurder een veelbelovende R+-knop. Die past de koppelcurve van de motor aan, verstevigt de adaptieve ophanging met 30 procent en maakt de besturing directer.