‘Kleine’ motoren hebben voor Honda sinds 1963 geen geheimen meer. In dat jaar debuteert de kleine Monkey. Deze ‘pocket’ bike slaat onmiddellijk aan en blijkt een gigantisch succes. Ook de generaties die daarop volgen vinden gretig aftrek. Zie maar naar de Dax die in een mum van tijd een cult-status verwerft. Een status die vandaag nog doorleeft, afgaande op de meerdere Chinese (slechte) kopieën die er van de Dax beschikbaar zijn.

Anno 2014 lijkt Honda de enige constructeur die echt een vinger aan de pols van de jongeren probeert te houden. Big Red speelt handig in op de vraag van de huidige Y-Generatie. Een generatie jongeren die meer vertrouwd is met draadloos internet dan met een motorfiets. Honda ontwikkelde een 125 die en praktisch is, eenvoudig te berijden, zuinig én tonnen rijplezier biedt.

Honda speelt op de toekomstige vraag handig in: ze laat mensen die a priori niet meteen tot motoren zijn aangetrokken, kennis maken met de nieuweling. Zo werd de MSX 125 (Mini Street X-treme) geboren. Een compacte machine met karakter die bij z’n voorstelling in januari 2013 op het Salon van Brussel al snel het etiket “Dax van de 21ste eeuw” kreeg opgeplakt. Hij wordt, net als de CB500, in Thailand gemaakt.

Tussen het stalenbuizenframe vinden we de horizontaal geplaatste, kleine eencilinder terug. Een vaste waarde sinds Monkey-heugenis. Het moet ondertussen een van de meest geproduceerde motorblokken ter wereld zijn, want in z’n 124,9cc versie zoals in de MSX125 werden er de afgelopen elf jaar al 930.000 stuks van gemaakt!

De kleine, van injectie voorziene eencilinder heeft twee kleppen en een bovenliggende nokkenas en is gekoppeld aan vierversnellingsbak met een conventionele manuele ontkoppeling. De eenvoud van het blok verhult echter dat hij helemaal bij de tijd is: het is een modern blok dat voldoende krachtig, gretig en zuinig is.

De compacte bouw van de MSX125 (wielbasis van 1.200 mm) doet het beste verhopen voor zijn weggedrag in de stad, maar moet ook toestaan om verder dan de bebouwde kom te rijden. Daarvoor dienen ook de - voor de kleine motorfiets - erg uit de kluiten gewassen veerelementen. Met een gewicht van 102 kg en een zadelhoogte van 765 mm is hij bovendien voor iedereen echt toegankelijk.

Het cliché wil dat wie plaats neemt op een Honda zich onmiddellijk thuis voelt. Alles valt meteen in je handen, op z’n plaats,… Het plaatje klopt steeds. En dat is bij deze MSX125 ook niet anders, al is het wel even wennen voor motorrijders die net van een grote maxi-trail zijn afgestapt. Wie in z’n jonge jaren dan weer ooit een Dax tussen de knieën heeft gehad, die zal dan weer wel dat vertrouwde gevoel ervaren wanneer z’n bips neervallen op het zadel van de kleine Honda.

De MSX is heer en meester in de stad. Sterker zelfs, we draaien rondjes rond de stadscooters als vliegen rond een poot stroop. Verwacht geen enkele praktische of handige aspecten, maar wees gerust: je voelt je de koning te rijk in de stad. Dat gezegd zijnde, hou er wel rekening mee dat als je met de MSX125 aan de kop van het stadspeloton wil rijden, je behoorlijk in de versnellingsbak zal moeten roeren. De echte bruikbare toerentallen zijn niet breed uitgesmeerd, dus moet je er voor zorgen dat je alert bent en de juiste versnelling hebt gekozen.

Door ons ritje door de stad zijn we alvast goed opgewarmd en we draaien het stuur richting platteland. Om daar te geraken pikken we eerst een stukje ringweg mee. De MSX125 weet zich op die drukke weg staande te houden en haalt er een maximum snelheid van 100 km/u. Soms een beetje meer, soms een beetje minder… Afhankelijk van de kracht en de richting van de wind. Voor enkele kilometers weet de Honda zich prima uit de slag te trekken.

We verlaten snel de ringweg en schotelen de kleine Honda een tiental kilometer van onze favoriete wegen voor. We hebben op dit pittig stuk gevarieerd weg al met heel wat motoren gereden, maar op de MSX125 komt het rijplezier van de bovenste plank. Met z’n 10 pk is het verre van de krachtigste maar dat laat hij niet aan z’n hart komen. Size doesn’t matter, of toch zeker niet aan het stuur van deze 125.

Zijn er dan geen minpunten? Jawel, het zadel biedt niet voldoende comfort. Punt. Terug naar af. De vering zelf is niet erg zacht ingesteld, wat maakt dat echte comfort seekers op hun honger zullen blijven.

Na de testrit kunnen we probleemloos stellen dat de MSX125 een te duchten wapen is in het stadsverkeer en dat hij zich prima uit de slag trekt op secundaire wegen.