Stijl
Een grote brandkast, met vier wielen en een massief verchroomde radiatorrooster. Zo kan je heel beknopt de Hummer beschrijven. Elegantie of finesse is hem niet alleen vreemd, maar het is hem ook worst. Een « Humvee » zoals de Amerikanen hem noemen, moet indruk maken, punt uit! Het gaat hier over gewicht en grootte en ook al verminderden de afmetingen, toch blijven die nog steeds indrukwekkend: 1,99 m breed, 1,9 m hoog, 4,78 m lang en een massa van meer dan 2 ton!
Motor
Voor het ogenblik is de H3 enkel met een 5 cilinder benzine beschikbaar . De diesel komt er nog aan, zo is beloofd, maar het is nog niet voor dadelijk! Dus, moeten we het nu stellen met deze motor met een, vrij origineel, onpaar aantal cilinders. Met een inhoud van 3,7 liter, ontwikkelt hij 244 pk aan 5.600 omw bij een koppel van 328 Nm aan 4.600 toeren. Hoewel dit een relatief hoog toerental is, moet je toch bedenken dat 90% van dit koppel constant beschikbaar is tussen de 2.000 en de 6.000 omwentelingen!
Tijdens het gebruik kan deze motor niet concurreren met een goede diesel. De behaalde koppelwaarde ligt ongeveer gelijk met die van een 2.0 turbo diesel, maar die behaald zijn vermogen bij een lager toerental... Toch werd dit Amerikaanse blok volgepropt met allerlei technische hoogstandjes, oordeel zelf maar: dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder en ook nog variabele distributie! Vergeet dus die oude V6-motoren, deze motor verschaft een pak meer rijplezier. De motor herneemt gewillig en eens boven de 4.000 toeren brullen de 5 cilinders heerlijk, zeker als ze met de rode zone flirten... En dat alles in een dikke Amerikaanse 4x, te gek! Ondertussen haast ook de benzinemeter zich naar de rode zone... Eén ding is klaar, deze Hummer is vast en zeker niet het milieuvriendelijkste model dat ooit door uw dienaar getest werd... Reken maar op een gemiddeld verbruik van 18 liter, en indien gewenst mag het nog wat meer zijn!
De Humvee wordt standaard van een manuele 5-bak voorzien. Ons exemplaar was jammer genoeg met de antieke automatische bak met 4 versnellingen uitgerust. En moet ik toegeven dat die ons niet fascineert. Verre van zelfs. Hij reageert veel te traag, draait verloren in de olie van zijn koppelomvormer en is volledig wars van enig denkvermogen zoals terugschakelen bij het remmen. Een echte hulp bij het bekomen van een milieuvriendelijk resultaat is dit zeker niet...
Wegligging
Terwijl de wielen vooraan onafhankelijk opgehangen zijn, worden de achterwielen nog door een oude, starre as verbonden. Gecombineerd met een hoog zwaartepunt belooft de wegligging dus niet veel goeds! En inderdaad, de H3 is nogal vaag. Het tekort aan nauwkeurigheid werkt bovendien niet echt geruststellend in de bochten. Maar de Hummer is op een bochtige weg dan ook niet op zijn plaats. Het werkelijke vermogen van dit beest ontdekt je pas als je de gewone wegen verlaten. Dan heeft hij geen bedenktijd nodig en verslindt hij met zijn grote banden alles wat onder zijn wielen komt!
Comfort
Terwijl wegoneffenheden fantastisch worden weggefilterd, laat de H3 wat steken vallen door zijn krappe binnenruimte. Zeker gezien de grote afmetingen verwacht je een zee aan ruimte, maar... Voor de rest is de H3 absoluut comfortabel, zowel qua zachtheid van de zetels (zonder zijdelingse steun), als qua geluids- en andere isolatie... Op voorwaarde dat je de motor niet boven de 4.000 omw jaagt!
Tarieven en uitrusting
Er staan drie afwerkingsniveau’s op het programma: Base (ronduit kaal), Adventure (meer aangepast aan de off-road dankzij een korte overbrenging en de herziene ophanging) en Luxury (het summum, kitscherig afgewerkt, echt iets voor een Hummer!). Nogal verbazend aan deze wagen is dat tal van hedendaagse voorzieningen simpelweg onbeschikbaar zijn. Automatische airconditioning, een multifunctioneel stuur, een regensensor, of xenonkoplampen zijn niet te vinden. Van de andere kant is het natuurlijk waar dat je al deze dingen niet nodig hebt om in de modder te gaan ploeteren!
Basisprijs voor de base is 37.850 €. Voor de Adventure tel je daar nog eens 5.000 € bij en voor de Luxury 8.000 €. En wat de antieke automatische bak betreft, die tikt met 2.000 € behoorlijk duur aan.
Besluit
Het is moeilijk om met deze auto incognito een toertje te gaan doen! Maar je koopt de Hummer dan ook een beetje voor zijn imago! Een politiek niet correct en milieuvriendelijk nog minder correct imago, laat ons dat maar toegeven. Maar buiten de bebouwde kom en weg van de gewone wegen, ver van de minachtende en jaloerse blikken levert de Hummer het bewijs van zijn talenten. Want daarbuiten is het, dat hij zich het beste voelt!
Drie afwerkingen staan op het programma : Base (ronduit onopgesmukt), Adventure (meer aangepast aan de all-road dankzij een kort gamma en aan de herziene wielstellen) en Luxury (het summum, kitscherig afgewerkt, typisch als een Hummer afgewerkt !). Nogal verbazend aan deze wagen, tal van de hedendaagse aanwezige uitrustingen zijn hier simpelweg onbeschikbaar, zoals de automatische airconditioning, het multifunctionneel stuur, de� regensensor, de xenonkoplampen,… Maar het is ook waar dat men al dit gerief niet echt nodig heeft om in de modder te gaan ploeteren !
Basisprijs voor de… base : 37.850 €. Voeg er nog 5.000 € bij voor de Adventure of 8.000 € voor de Luxury. En wat betreft de antieke automatische doos, deze wordt aangerekend aan 2.000 €.
Besluit
Moeilijk om incognito met dit vaartuig een toertje te gaan rijden ! Maar men koopt de Hummer ook een beetje voor zijn imago ! Een niet correct en nog minder milieuvriendelijk imago, da’s ook waar. Maar eens ver weg van de minachtige en jalourse blikken, levert de Hummer het bewijs van zijn merkwaardige mogelijkheden, eens buiten de bebouwde kom én de gewone wegen. En dààr is het waar hij zich het best voelt !