Deze Hyundai met sportallures heeft onlangs een face-lift gekregen met ook de introductie van ESP. De coupé heeft van de verjongingskuur geprofiteerd die zich in feite tot enkele subtiele aanpassingen beperkt.
Styling & Design
De esthetische wijzigingen bevinden zich vooral op de buitenkant van de auto. De coupé heeft zo nieuwe lichtkasten achteraan en luchtinlaten opzij. Maar wat men vooral opmerkt, is de vernieuwde voorsnuit. De grote lichten vooraan zijn voortaan in dof glas en met een dubbel gezichtspunt. Bovendien vinden kleine mistlichten er hun plaats in een volledig hertekende beschermlijst, met grotere luchtinlaten. Met uitzondering van de basisversie hebben alle modellen velgen in aluminium (17 inch vanaf FX 'S'). De 2L en de 2.7L V6 hebben hun dubbele uitlaat behouden.
Ik wil leer !
Binnenin kan men voortaan voor gedeeltelijk met leer bedekte zetels opteren. Deze combinatie van stof en leer (standaard voorzien op de Tuscani en FX versies) wil het sportkarakter van de coupé nog meer accentueren. Zijn sportieve kant wordt eveneens benadrukt door de aluminium die op de luchtroosters, de mof van de versnellingshendel en de portieren is aangebracht. Op de versies in volledig leer (standaard voorzien op 2.0 FX 'S' en V6 FX 'S'), worden details in een contrasterende kleur verwezenlijkt. Het aantal plaatsen in de coupé is niet veranderd, dus zijn er nog altijd 2+2 volledige zitplaatsen met standaard een neerklapbare achterbank.
Dezelfde motoren, maar met ESP
Geen grote nieuwigheden op technisch vlak. Men vindt dezelfde keuze van drie benzine motoren. Op de 1.6L vier cilinder motor, regelt een dubbele nokkenas de 16 kleppen. Met standaard 5 versnellingen haalt hij een vermogen van 105 pk (100km/u in 11,9 s). De 2L CVVT motor telt eveneens 16 kleppen, maar met een variabele nokkenas. Deze motor ontwikkelt 143 pk en is naar keuze beschikbaar met een manuele 5-versnellingsbak (100 km/u in 9,3 s) of een automatische Shifttronic met vier standen (100 km/u in 10,6 s). De topversie is nog altijd de 2.7 V6 24V van 167 pk met standaard een 6-versnellingsbak (100 km/u in 8,3 s). Ook hier is de Shifttronic in optie verkrijgbaar (100 km/u in 8,6 s). De nieuwigheid betreft de introductie van ESP. Dit Elektronische Stabilisatieprogramma is als optie verkrijgbaar op de 2.0 L FX, maar is standaard in de 2.0 FX 'S' en 2.7 V6 FX 'S'. Door te kiezen voor ESP heeft men eveneens recht op een anti-slip systeem en BAS (Brake Asyst System).
Vier uitrustingsniveaus en een concurrerende prijs
De catalogus stelt vier uitrustingsniveaus en drie versnellingsbakken voor. Dat geeft in totaal dus 8 mogelijke combinaties voor deze coupé. De standaard uitrusting van deze vernieuwde coupé bevat 4 schijfremmen met ABS, 2 airbags, een voorspanner van de gordels, een in hoogte regelbaar stuur, elektrische achteruitkijkspiegels en ruiten, gecentraliseerde vergrendeling van de deuren vooraan, een neerklapbare achterbank, mistlichten vooraan en beschermlijsten in de kleur van de carrosserie. Vanaf de Tuscani versie, vindt men de manuele air-conditioning, de aluminium velgen en de zetels in een leer/stof combinatie. De FX heeft als premie recht op een dubbele verchroomde uitlaat en op drie aanvullende instrumenten op de centrale console (het verbruik, het koppel en de voltage). En als men zich door FX 'S' laat betoveren, dan profiteert men van ESP, binnenin 100% leer, automatische air-conditioning met "Air Quality System" (met een stand automatische circulatie ), 17 inch velgen, cruise control en verwarmde zetels. Trouw blijvend aan de Koreaanse traditie, heeft Hyundai erop gestaan om concurrerende prijzen voor te stellen. Het 1.6 basismodel kost 17.699 euro, tegen 26.999 euro voor 2.7 V6 FX 'S'.
Ontdek meer inzichten
Hyundai